D
Jag vill slå flugor i samma smäll.

Vill bygga ett fristående gästhus men också en jordkällare. Dock eftersom tid är en bristvara här i livet så tänkte jag ha försöka slå ihop dessa i samma byggnad något så när. Tanken är att ha en krypgrund där jag kan ha matförvaring.

Något särskilt jag ska tänka på angående detta?

Någon som har inspirationsmaterial att dela med sig utav?
 
Anser att det med krypgrund ska du inte tänka på. Försök att få till åtminstående 1,5 meter. Bir nog problem att krypa in och magasinera något.
 
D
J jonaserik skrev:
Anser att det med krypgrund ska du inte tänka på. Försök att få till åtminstående 1,5 meter. Bir nog problem att krypa in och magasinera något.
Kan räcka med en lucka ner, behöver inte bli så komplicerat. Något särskilt att beakta?
 
Jepp förr i tiden så var det en matkällare under huset, ( som i del fall murades väggar runt, då håller den kylan borta och ingen frysrisk ) med en lucka och trappa ner. Många gånger så var den i köket och döljdes av en matta. Luckans placering kan vara lite knepig, du får tänka praktiskt, hur ofta kommer ni att gå ner o.s.v. Se även till att den är så vid att ni inte behöver krångla er ner
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Vårt hus från 1920 var en gång en sommarstuga på en klipphäll mot Mälaren. Bredvid murstocken och där vedspisen varit fanns en lucka ned till krypgrunden. Höjden från marken (berg i dagen) till bjälklaget är bara en dryg halvmeter. Det fanns inga spår av hur de förvarat något. Antagligen sänkte man bara ned mjölken, svagdrickan eller vad det var för att hålla den sval.
I ett modernt hus så är det mindre tänkbart med en otät och oisolerad lucka i golvet då det är andra komfortkrav.
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
D
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vårt hus från 1920 var en gång en sommarstuga på en klipphäll mot Mälaren. Bredvid murstocken och där vedspisen varit fanns en lucka ned till krypgrunden. Höjden från marken (berg i dagen) till bjälklaget är bara en dryg halvmeter. Det fanns inga spår av hur de förvarat något. Antagligen sänkte man bara ned mjölken, svagdrickan eller vad det var för att hålla den sval.
I ett modernt hus så är det mindre tänkbart med en otät och oisolerad lucka i golvet då det är andra komfortkrav.
Detta ska vara i komplementhus så jag tänker mig en isolerad lucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.