Hej,

Sitter i startgroparna för att få till en våning till på vårat 1-planshus med källare. Huset är byggt 1956.
Enligt stämpel på originalritningarna ska det vara ett Gullringshus.

Inser att jag kommer behöva ta in en konstruktör för att få rätt på alla beräkningar men har gjort vad jag kan iaf:)
Har märkt att det finns bra med kunskaper på forumet så jag provar att lägga ut här.

Nu försöker jag lista ut hur de nya takstolarnas upplag ska utformas.

Tänker jag rätt enligt bifogad skiss?
Vitt är befintligt, rött är planerade nya delar.

I den bifogade filen finns även en beräkning för en avlastningsbalk med, jag har tänkt mig 66x315 limträ vilande på 90x90 alt 115x115 limträstolpar (längd ca 2,6 m).

Övrig information som kan vara bra att veta:
Blir mansardtakstolar med lutning 70/30 grader.
Anledning till frågetecknet på befintligt hammarband är för att jag inte kommer åt att se hela då den lilla 17x45 regeln ligger ovanpå. Denna ligger enbart mellan befintliga takstolar.
45x45 reglarna ytterst är för tillägsisolering.

Tacksam för alla kloka synpunkter:)
 
Du har ingen sektion på blivande utseende för hela takkonstruktionen? Jag tror det är nödvändigt med en helhetsbild om man ska kunna tillföra något vettigt. Med ett mansardtak hamnar ju de största taklasterna en bit in från ytterväggen. Hur har du tänkt före ner dessa?
 
J justusandersson skrev:
Du har ingen sektion på blivande utseende för hela takkonstruktionen? Jag tror det är nödvändigt med en helhetsbild om man ska kunna tillföra något vettigt. Med ett mansardtak hamnar ju de största taklasterna en bit in från ytterväggen. Hur har du tänkt före ner dessa?
Absolut, här är sektion från bygglovshandlingen.

Tanken är en stödbensvägg. En väldigt klassisk utformning av ett brutet tak skulle jag tro.
 
OK. Ska du kassera de gamla takstolarna (fackverk?) och lägga nya golvbjälkar mellan bottenvåning och övervåning? Det kan ju bli lite knappt med dimensionen på dessa om du samtidigt ska ta hand om en punktlast från stödbensväggen. Vad har du tänkt dig? Var hade du tänkt placera limträbalken?
 
J justusandersson skrev:
OK. Ska du kassera de gamla takstolarna (fackverk?) och lägga nya golvbjälkar mellan bottenvåning och övervåning? Det kan ju bli lite knappt med dimensionen på dessa om du samtidigt ska ta hand om en punktlast från stödbensväggen. Vad har du tänkt dig? Var hade du tänkt placera limträbalken?
Tack för snabb respons:)

Ja, de gamla takstolarna kapas bort och nya takstolar ska dit.
Underarmen är tänkt att sparas eftersom innertaket hänger i den.
Nya takstolarna placeras bredvid de befintliga.

Takstolarnas dimensionering överlåter jag med glädje till takstolstillverkaren:)

Limträbalken är för en öppning i hjärtväggen som syns på sektionen.

Så det jag är ute efter är väl dels om nuvarande yttervägg klarar lasterna från de nya takstolarna.( misstänker att en spontad plankvägg klarar ganska höga laster)
Samt hur upplaget på nuvarande vägg ska utformas.
Kanske inte ens behövs något nytt hammarband?
 
Taklasterna på ytterväggen blir små, egentligen bara egenvikten från takets nedre del. Snölast räknar man inte med på taklutningar över 60°. Däremot så uppstår ju nya laster från golvbjälkarna. Jag tycker att det är en bra idé att lägga på ett nytt och bredare hammarband på ytterväggen. Det binder också ihop de olika väggskikten. De nya golvbjälkarna, som får en spännvidd på 3,9 meter i varje fack, kan inte vara av vanligt konstruktionsvirke (max storlek 45x220 mm). De kan inte uppfylla sviktkriteriet, ens med skruvlimmad spånskiva. Det måste vara limträ, förslagsvis 66x225 eller 42x270. Även om det är lite svårt att räkna på vad plankväggen tål då jag inte vet hur den är hopbunden med regelkonstruktionen utgår jag från att den klarar lasterna. De samlade snölasterna blir ju något lägre än tidigare och hälften av golvlasterna från den nya övervåningen hamnar på hjärtväggen.
 
Tack så mycket @justusandersson ! Väldigt uppskattat!

Har försökt ta till mig det du för fram och räknat lite till,

Befintliga laster på ytterväggarna får jag till 13 kN/m, nedan har jag använt som beräkningsgrund:
Takyta (27 graders lutning) 108 m2
Egenvikt yttertak 0,6 kN/m2
Snölast 2 kN/m2
Längd yttervägg 11,2 m
Total last 281 kN
Linjelast ytterväggar 13 kN/m

De nya lasterna jag får fram är:
Egenvikt bjälklag 0,85 kn/m2 71,4 kn
Egenvikt yttertak 0,9 kn/m2 155,7 kn
Bostadslast bjälklag 2 kn/m2 145 kn
Snölast Yttertak 2 kn/m2 186 kn
Längd bärande väggar 11,2 m
Total last 558 kN
Total last bärande vägg 243 kN
Total last yttervägg 315 kN
Linjelast bärande vägg 22 kN/m
Linjelast yttervägg 14 kN/m

Om du nu orkat läsa novellen, så får jag det till att lasten på ytterväggen ökar marginellt.
Har inte heller räknat med någon vikt av isolering(spån) och innertak på det befintliga huset.
 
Jag tror du ligger väldigt rätt i dina beräkningar. Väldigt små skillnader mot mina. Snölasten, 2 kN/kvm, som man får fram på Boverkets hemsida, är ju värdet på marken. Sedan ska man ta hänsyn till formfaktorer som beror på takform och taklutning. I ditt fall ger det marginellt andra värden. Man räknar dessutom alltid snölasten i horisontalplanet. Vid en jämförelse som här kan man bortse från det. Det viktiga är att konstatera att linjelasten på ytterväggarna är i stort sett oförändrad.
 
  • Gilla
thellberg
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar! Nu känns det tryggare inför det stundande lyftet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.