Hej,

Dags för nästa etapp i byggandet. Nu blir det båthus! Bygglov och strandskyddsdispens är beviljat.
Frågan är nu hur grunden ska konstrueras.
Båthuset som ska byggas blir ca 10x6m, oisolerat, grusgolv, uppreglade väggar med träpanel och tegeltak. Marken består främst av av sand och sten. Marken sluttar och det skiljer ca 1-1,5m mellan lägsta och högsta punkt i båthusets längdriktning.

Båthuset ska, som namnet antyder, stå ganska nära vattenlinjen. Sjön är reglerad och beroende på vattenstånd, kan vattennivån ligga allt i från "normala" 1 m under, till nästan jämnhöjd med lägsta marknivån där båthuset ska byggas. Vintertid tappas sjön, och vattennivån kan ligga 2,5-3 m under marknivån.

Jag tänker så här kring grunden. Att gräva ner till frostfritt för hela grunden är ogörbart. eftersom vi kommer stöta på vatten ganska snart i de delar som står på den lägre marknivån. Bättre då att gräva lite grundare där, lägga bärlager, makadam, isolering och sedan gjuta en armerad sula uppe på detta. Sedan muras väggar av leca tills man kommit över marknivån. I lägsta punkten räknar jag med att grundsulan hamnar ca. 10cm under marknivån. Grundläggningsdjupet blir då ca. 70-80 cm och "normal" vattennivå bör ligga 20-30 cm under schaktbotten.
För "golvet" i båthuset tänkte jag skala bort så vi kommer i jämnhöjd med sulan invändigt och sedan bara återfylla med 10 cm makadam. Det blir med andra ord ett dike att bygga grunden i.
Finns det någon rimlighet i detta?
Är det för överarbetat?
För klent?

Alla tankar mottages tacksamt!
/J
 
  • Sektionsdiagram av grundkonstruktion med måttangivelser för båthus inkluderande lager av EPS-isolering, makadam och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.