Hej,

Vi ska bygga hus med järnvitriolbehandlad träpanel. Vi önskar att ha en panelutformning enligt den nedre bilden, men enligt hustillverkaren är panelutformningen enligt den övre bilden bättre för att undvika att panelen slår sig eller dylikt. Vad säger er erfarenhet, stämmer hustillverkarens påstående? Bör det inte gå att hantera med hur många spikar man sätter, avståndet mellan spikarna och vart på brädan man sätter spikarna?

Avståndet mellan brädorna på den övre bilden är drygt 10mm. Avståndet mellan brädorna på den nedre bilden är ca 3-4 mm.

Tacksam för svar!

Mvh,
Ash
 
Unikt namn
Bilder behöver klistras in i texten, det räcker inte med att ladda upp ;)
 
  • Gilla
A$H
  • Laddar…
Ursäkta, här kommer bilden. Så blir det när man skriver sent...

Ritning av två profiler för stående panel med skuggade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
:surprised::surprised:
A A$H skrev:
Ursäkta, här kommer bilden. Så blir det när man skriver sent...

[bild]
Vi hade tänkt byta till sibirisk lärk innan Putin, men avvaktar nu.

Mwn ägaren av det mindre sågverket som kunde ordna det, rekommenderade den övre bildens dubbelfasade spont , det blev mindre sprickor , samt vatten/fukt torkar snabbare ut. Vi hade då tänkt stående med skruvar istället , och då värdeskruv, som är mer speciell på att tåla böjningar i sidled.

Vet däremot inte om den nedre panelen vrider sig mer, men visuelllt en bit ifrån ser man inte så mycket skillnad,.Och på nära håll ser den övre fin ut tycker vi.

så just nu söker jag en plan B där just den övre varianten men i annat träslag till ok pris, men inte helt gett upp tanken på bra lärk.

Även varit hos en vän som jobbar på störrre sågverk, han har satt upp stående med övre bildens panel, gran , spikad o målad , på 90 talet o nästan inga sprickor o ser fint ut, men någon gång måste den ju målas igen.

Så jag vågar inte svara på hur panelen vrider sig, men har fattat det som att den övre med fasen , kan vara lite bättre.

Man kallar den dubbelfasad spont där jag kollade den, kan kallas en massa annat , typ z panel i någon variant osv, jag är ingen nomenklaturpetimeter. :surprised:
 
Redigerat:
hej,
Får man fråga hur det blev?
Är igång med planering för liknande projekt.


A A$H skrev:
Ursäkta, här kommer bilden. Så blir det när man skriver sent...

[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.