Planerar elsystemet för en bod 2x50 m2 som ligger för långt från gårdscentrum för att det i dagsläget skall vara ekonomiskt försvarbart att dra kabel. Möjligen blir annorlunda i framtiden.

Det blir blir alltså fråga om off-grid.

Energi- och effektbehoven blir låga, typ LED-belsyning och laddning av mindre elektronikprylar, men det är alltid trevligt att kunna belasta lite hårdare vid behov, man vet inte heller vilka behov som kan dyka upp i framtiden. Dock ser jag ingen anledning att någonsin gå högre än någon kW i uttagen effekt.

På matningssidan tänker jag mej ett par mindre solpaneler, kanske 1 kWh lagring i batterier, och en inverter, gärna trefas men enfas räcker. Dessutom skall det finnas intag för generator, gärna klart för trefas även här.

Sedan blir det lokalt jordtag, PU, och en central med JFB, givetvis.

Frågan är nu hur detta system byggs upp. Jag kan tänka mej ett par olika varianter

1. Förberett för matning via kabel. Generatorn ansluts via reservkraftsomkopplare och invertern till en gruppledning. Frågan är dock om generatorn gillar att bli backmatad av invertern.

2. Någon form av omkoppling innan HB där man väljer energikälla - (ev framtida) kabel, generator eller inverter.

3. Någon kombination av ovanstående.


Kloka råd mottages tacksamt!
 
M
http://www.richelectric.com.au/product_view.php?id=2

supercombi.jpg

Denna maskin är solcellsregulator/laddare, inverter, AC-laddare osv. Så fort den får 220 så börjar den ladda batteripacket och kopplar dessutom vidare 220'n i en bypass-loop. Den klarar att leverera ström, har svetsat lite med en liten svets och det funkade, men batterierna sögs ur fort. Enfas, men man ska kunna, på något vis, kombinera flera för trefas.

Importör till sverige finns ingen längre vad jag vet, men det bör gå att få skeppat
 
Om du vill kunna köra enbart på batterier så går nog alt 1 bort, utan alla kraftkällor behöver anslutas i samma punkt av säkerhetsskäl, dvs alt 2.
 
Hur många meter kabel skulle du behöva dra?
 
Det finns en produkt från SMA (de som har de populära invertrarna för on-grid solanläggningar) som heter Sunny Island och jobbar mot en batteribank av valfri typ och som har intag för solceller och generator. Den ska automatiskt starta generatorn efter behov (högt effektbehov och/eller låg SOC i batteribanken, man ställer in hur många ampere den får dra från generatorn) och kunna sköta om allt automatiskt. De finns i olika effektstorlekar och kan kombineras för trefasgenerering.

Vet inte hur det ser ut med pris eller ens återförsäljare här i Sverige dock, men det är en fin lösning. De har ju erfarenheter av betydligt större off-grid-anläggningar och kan sin sak. Kanske värt att kolla upp åtminstone!
 
Bucket skrev:
Hur många meter kabel skulle du behöva dra?
270 meter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.