Hej! Vi har för ett tag sen sålt ett äldre (1872) hus. Vid besiktning nu av sotare så upptäckte han att en mur hade rasat i en kakelugn. Solklart inte ett dolt fel eftersom det borde köparen ha kontrollerat.
Nu var det så att när vi sdälde så visste vi att en av tre kalkelugnar var tasig - så i objelbeskrvningen stog det "3 kakelugnar vara en trasig" - har jag då gjort en "utfästelse" att dom andra två var hel och ska stå för reparataionen?
Vi talade också om för köparen att just den kakelugnen hade vi inte använt på 10-15 år eftersom detn stog i vårt sovrum och det blev alldeles för varmt för att kunna sova där om man använde den.
 
Som jag tolkar det så har ni bara lovat att en ugn är trasig, inget om skicket på övriga.
 
Tack för era svar!
Jag ska kolla med mäklaren vad som exakt stog i obejktbeskrivingen!
Men om det stod "3 kakelugnar varav 2 bara två fungerar" - och en av dom två då är paj - är jag rökt då?
 
Troligen inte. En utfästelse skall vara ganksa specifik för att vara gällande.
 
Ett biligt sätt att skaffa sig lite mer säkert svar är att du pratar med jursiterna på villaägarförbundet där får du gratis juridisk rådgivning (behöver bara vara medlem, och det kan du bli när du ringer). Om du har alla formuleringar framme (prospekt, fundera på vad ni sagt till mäklaren etc.) så bör dom kunna ge dig ett ganska snabbt svar på om du ligger i riskområdet eller om detta är något du kan ignorera.
 
Som jag ser det har du sagt att 2 kakelugnar skall fungera utav 3 st men nu fungerar bara en?
Då får du nog snällt ta och göra upp i godo.
Rättegång är inte att rekommendera.
Hur stora summor handlar det om?
 
Äveb om motparten skulle ha ett case, vilket jag betvivlar, så bör ju ersättningen drabbas av åldersavdrag, kanske 80% nedskrivning.
 
Utan att vara jurist skulle jag säga att det är högst sannolikt att detta faller under undersökningsplikten.

Först, om det i beskrivningen bara står "en är trasig" och inte att "två funkar", så är det bara en allmän upplysning om att en är trasig, inte att de andra är ok. Solklart som jag ser det.

Om du skriver att två av ugnarna är ok i beskrivningen, så är det ändå tveksamt om det är en utfästelse i lagens mening. Ni skrev i beskrivningen utifrån er bästa förmåga och ni har inte skrivit in något i kontraktet eller någon annan underskriven handling att ni garanterar att två ugnar är fungerande, som jag förstår det.

Ni skriver väl inte ens vilken ugn som är trasig? Detta måste ju rimligen föranleda att köparen undersöker skicket på ugnarna och upptäcker att två är trasiga. Gör han inte det har han solklart missat undersökningsplikten som jag ser det. Och har han uppfyllt undersökningsplikten så vet han ju att två är trasiga och då är det ju inget att bråka om.

Att ni dessutom påpekat att ugnen inte använts på 10-15 år gör det ju fullständigt uppenbart att det är köparens uppgift att undersöka om den funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.