Hej! Jag driver eget med diverse service tjänster med rot och rut-arbeten. Ibland hyrs jag in av annat företag som jag hjälper med diverse uppdrag mm ( kanske 5 % av min verksamhet jobbar jag åt annat företag ) Har fått bre från byggnads att jag ska ge dom kopia på F-skatt bevis och att jag måste i förväg sätta fasta priser på mina åtaganden mot företag som hyr in mig, vilket de företagen och jag tycker är orimliga, då många av jobben vi utför är arbeten som är svåra att prissätta eller helt enkelt löpande. Jag får heller inte själv hyra in nån som hjälper mig i mina åtaganden eller slutför dessa De vill även ha mitt bokslut mm. F-skatt, bokslut finns att söka på nätet. Har de rätt att ställa dessa krav, jag tycker att det är helt orimligt. Det de kan söka på nätet kan de själva göra och om jag inte kan slytföra ett arbete pga tid eller sjukdom ska väl byggnads inte bry sig om så länge alla regler följs?

Förstår att de vill ha kontroll på allt men jag kan inte tänka mig att de har nån som helst rätt att kräva detta av mig. Vad tror/ vet ni. Mvh
 
Du borde vända dig till någon arbetsgivarorganistation eller typ Småföretagarna för rådgivning.

Men det låter ju mysko. Kan ha något å göra med att företaget du jobbar åt har kollektivavtal å att Byggnads vill kolla minimilöner.
 
Byggnads och andra organisationer inom branchen är som iglar när det gäller sådana grejer. Dom är duktiga på att komma med "hot" också men som Noseone skriver, kolla upp på annat håll vad dina skyldigheter är.
Jag kommer ihåg att när jag "lånade ut" mig själv till annan elfirma för några år sen så var jag tvungen att ha någon typ av godkänande från SEF för att den andra firman skulle få ta in mig utan att facket skulle bråka osv osv, det var inget som lagen styrde utan en grej inom branchen.
 
Tackar... Kollat MBL § Det står nåt om undantag när det gäller mindre arbeten och special kompetens.. De ringer ju mig när de inte klarar av det själva. Sen om jag besitter mer specialkunskaper än sunt bonnförnuft är inget jag tänker gräva djupare i ;)
 
MBL 39§ skulle det stå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.