I mitt hus går rören till utevattnet ihop med rören för innevatten. Jag har lärt mig att man ska stänga av utevattnet innan vinter och öppna upp ventilerna så det inte står vatten i rören och fryser. Problemet är att det finns ingen sätt att göra så. Kan man sätta på ballofix? Måste jag dra om uterören till en egen kran? Vad gör jag????
 
Nja. Rören tål att frysa. Det som kan ta stryk är utkastaren/blandare till utevattnet, se till att den töms.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja. Rören tål att frysa. Det som kan ta stryk är utkastaren/blandare till utevattnet, se till att den töms.
Fast hur gör jag det när jag inte kan stänga av vattnet??
 
M ml novis skrev:
I mitt hus går rören till utevattnet ihop med rören för innevatten. Jag har lärt mig att man ska stänga av utevattnet innan vinter och öppna upp ventilerna så det inte står vatten i rören och fryser. Problemet är att det finns ingen sätt att göra så. Kan man sätta på ballofix? Måste jag dra om uterören till en egen kran? Vad gör jag????
Har du inte en vattenutkastare?
 
Krilleman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja. Rören tål att frysa. Det som kan ta stryk är utkastaren/blandare till utevattnet, se till att den töms.
Är du säker på att kopparrör och PEM inte kan frysa sönder?

🤔

En bild på ett kopparrör som har spruckit på grund av frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart PEM-rör med blå rand som har en tydlig bula och spricka, vilket indikerar en frysskada.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
M ml novis skrev:
I mitt hus går rören till utevattnet ihop med rören för innevatten. Jag har lärt mig att man ska stänga av utevattnet innan vinter och öppna upp ventilerna så det inte står vatten i rören och fryser. Problemet är att det finns ingen sätt att göra så. Kan man sätta på ballofix? Måste jag dra om uterören till en egen kran? Vad gör jag????
För att hjälpa dig framåt i din fråga behöver vi se hur din installation ser ut.
Lägg upp några tydliga bilder! 👍

Ingen kan svara på dina frågor enkom på det du beskriver i text.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är du säker på att kopparrör och PEM inte kan frysa sönder?

🤔

[bild]

[bild]
Är du säker på att jorden inte går under?
 
  • Gilla
  • Haha
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut, utvändigt och invändigt. Följer jag invändiga röret så går det ihop med röret upp till kökskranen.
 
  • Ett grått rör som sticker ut från en vit- och svartmålad vägg med ett grönt rör fäst vid änden, och en orange anslutning mellan båda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelrör som går genom innervägg med avstängningsventil under tak i träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Basse Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Tar du bort slangkopplingen så rinner väl vattnet ut ur röret och då är det inga problem.
 
  • Gilla
ml novis
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.