Håller på att planera ett nytt uterum med 10mm kanalplasttak från skbv. Uterummet (6x3,5m)ska byggas på långsidan av huset och upp till andra radens takpannor (pga bättre lutning eftersom huset står ganska lågt till markhöjd).
Enl. monteringsbeskrivning av kanalplasttak står det att de ska monteras med c/c 1070 mm på takstolarna. Min fråga är då hur gör man gör om husets takstolar är på cc 1200mm? Tänkte fästa uterummets takstolar direkt på husetstakstolar eller finns det andra lösningar? Hur ankrar man 1070mm på 1200mm?

Är ingen höjdare på att rita :(, men fixat ändå ett snabbt *ful* bild via Paint på datorn.. :)
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spika kortlingar/avväxlingar mellan takstolarna på huset som du sedan fäster takstolarna till uterummet i.
 
Matti_75 skrev:
Spika kortlingar/avväxlingar mellan takstolarna på huset som du sedan fäster takstolarna till uterummet i.
Så har mina tankar oxå gått, men hur fäster jag kortlingarna tillräckligt stabilt? Räcker det med att skråspika? Kortlingarna hamnar, i mitt fall, rätt långt ut på husets takstolar. Iom att det är nära ändträ på takstolarna blir väl infästningen mindre hållbar?
 
Antingen med balskor eller 4" spik genomtakstolen in i kortlingen.
 
Tack för svaren! Det är ungefär vad jag tänkt mig, att använda balksko och kortlingar mellan takstolen. Se nedan för blid om jag förstått det rätt med facktermer (blått kortlingar?, gul balksko)...

En annan fråga är om det håller på vintern/våren när blötsnö lägger sig på altantaket? Blötsnö väger ju rätt mycket...
 
  • bild2.jpg
Det ser bra ut. Det är alltid en risk med uterumstak ,men du får skotta av taket på vintern när snön är lätt att skotta så du inte riskerar något.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.