Byggde om altan förra året och den blev inglasad tillslut med kanalplast till tak, nu är det så att den ligger i söderläge så det blir så in i den varmt när solen steker på så det går ju inte att vara där,ca 35-40 gr, jag har nu en fundering på att isolera underifrån och på så vis stänga ute solen fast man tappar ju ljuset in men det kan det vara värt, kan man göra på detta viset och är det någon som har gjort detta och isåfall använt vilken isolering, nu är det ju också så att under vintern så har det blivit en del fukt på insidan av taket vi väderomslag från plus till minus men det beror säkert på att när man öppnar för vädring och släpper ut varm inomhusluft så bildas detta så isolerar man så borde dett fenomen kanske inte uppstå, är jag helt ute och cyklar eller ?
 
Hej,
En tanke: Skulle man kunna kunna ha flera "gardiner" som går på linor under kanalplasten för att hindra solljuset att komma ner? Jag tror mig ha sett detta någonstans.
 
jo jag vet att finns sådant men det är värmen jag vill stänga ute så mycket som möjligt så det går att sitta där även när solen steker på.
 
Har oxå lagt kanalplast tak. Haft det bara i 3 veckor så har ingen erfarenhet än...
Pratade med en byggare, han hade lagt trätak med pannor och rubbet, och isolerat under.
Vinterträdgårdsmodell om jag förstod honom rätt.
Han sa att det ändå blir väldigt varmt i uterummet...

Så jag valde kanalplast för ljuset in i huset är viktigt...

Är inte väl ventilerat nyckeln? Att ha ett bra genomdrag i uteplatsen så att man får en bris som bär bort den stillastående hettan?
 
Hej kokosnöt , jo givetvis så öppnar vi och låter luften dra igenom men vi en riktigt klar sommardag ( inte denna ) så blir det varmt som bara den i allafall, det är precis som solen skiner rakt igenom taket så därför var min tanke att lagt dit ett undertak som stoppat detta, så här i efterhand så skulle man nog lagt vanligt tak med pannor som du skrev men det är så dags nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.