Hej,

Ny här på forumet och hoppas på många klarsynta tips på min fråga från er som har erfarenhet :)

Är i planeringsstadiet för ett uterum. Vi har tänkt använda det året runt och vill således ha varmbonat. Har tänkt gjuta platta, installera vattenburen golvvärme mha en värmeväxlare som ansluts till det befintliga värmesystemet i huset.
Dock kommer uterummet troligen inte att användas varje dag och vi har då tänkt att vi kan sänka grundvärmen i rummet för att nån dag innan vi ska använda det "kräma på" för att hålla nere uppvärmingskostnaden. Tanken är dock att alltid ha några plusgrader i rummet.

Nu till min fråga. Vi står och väljer mellan Skånska byggvaror och Willab och de har båda höst/vår samt vinterpartier. När vi pratade med Willab så fick vi höra att höst/vår varianterna inte har brytna köldbryggor vilken kan innebära kondensproblem på karmar/ramar på partierna och att man i princip måste välja vinter-varianten. Är det någon här som har erfarenhet av att använda höst/vår med grundtemp året om och har ni i så fall problem med kondens? Eller är det bara att inse att vi är tvingade att gå på vintervarianten?

Tacksam för kommentarer o glada tillrop.
 
Hej och välkommen! :)

Jag har byggt ett uterum på ca 30 kvm och använt Willab Garden Eco 62 partier. Ingen golvvärme utan det är från början ett trallgolv med 170 mm isolering mellan reglarna. Taket är valmat och isolerat med 195 mm (råspont och takpapp).
Jag värmer upp rummet med en luftvärmepump, Mitsubishi 6,3 kW. Funkar bra även om pumpen får gå rätt ordentligt om det är kallt. När kvicksilvret kryper ner mot -15° och kallare behövs tillskottsvärme i form att gasolkamin, men vi har nog använt rummet i -20°.

Problemet enligt min mening är inte nån kondens på partiernas aluminiumramar (lv-pumpen kanske ser till att luften blir så torr?), däremot är det egentligen lite för mycket springor och glipor som gör att det läcker ut varmluft/in kalluft.

För mig så var alternativen:

1: Höst/vårpartier för ca 45k
2: Vinterpartier för ca 145k

Jag ville inte lägga de pengarna för vinterpartier helt enkelt och då får man stå ut med lite tjyvdrag på golvet... :)
 
Tack för info! Skulle du tro att det är ett problem om vi kör med 40mm kanalplasttak och gjuten grund att få behålla plusgrader mha golvvärme? Om det blir för kallt ute så tänkte vi spä på med antingen en luftvärmepump eller värmefläkt korta perioder. Eller är det dumsnålt att köra med kanalplasttak? Det är bara i min värld mycket lättare att montera än att köra med riktigt isolerat tak med spånt/plåt eller dylikt.
 
Jag har för dålig kunskap om kanalplasttak för att uttala mig. Golvvärmen kommer naturligtvis göra mycket för att komma från det kalla golv som jag har. Trallen är täckt med en sån hårig "altanmatta" med gröna pluppar på undersidan, och mattan ger ett lite behagligare intryck såklart men kan inte ersätta golvvärme.

Ja, kanalplast tar gissningsvis 1/10 av tiden att montera jämfört med min lösning. Jag hade dock inte det som alternativ p.g.a. bygglovstekniska krav.
 
  • Gilla
niclaseriksson
  • Laddar…
Hej!

Vi är i samma sits som du var 2016, jag chansar och skriver för att se om det blev något uterum för er och om ni då valde vår/höst eller vinter?
Vi vill helst köpa vår/höst pga priset men vill veta hur bra/dåligt det fungerar under vintern när det är minusgrader.

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.