Hej allihopa!

Ny på forumet, men jag kommer säkerligen vara väldigt aktiv då vi just köpt vårt första hus


Lång historia kort; jag och min fru har köpt hus och har behövt byta uterummstaket pga ett bristfälligt konstruktionsfel.
Jag har hunnit lägga "takstolar"/ reglar, råspont, papp, läkt, plåtar samt vinskivor, fotplåt m.m

Tänkte att det var det viktigast att få utsidan tät innan vintern.

Dock han jag inte olja in utstickade virket pga tidsbrist, sena jobbdagar m.m.

Jag är ingen konstruktör eller snickare till yrket, så allt jag gjort har jag försökt läsa mig till samt svärfars tips.

Ser nu när halv vintern gått att råsponten på vissa ställen (endast där virket sticker ut från taket) har dessa mörka partier

Jag tycker detta är jättjobbigt och vi har redan lagt massor med pengar och tid på detta!

Så, vad kan har skapad detta?

kan jag göra nåt åt det nu under dessa kalla fuktiga tider, eller är det bättre att vänta?

kan jag olja på virket?

varför är det så lokalt, jag har försökt mitt yttersta att va försiktig med pappen! tack för alla seriösa svar.

MVH
Ubbe
 
  • Träkonstruktion, röda paneler, takstöd, arkitekturelement, obeboeligt utrymme, byggnadsdetalj, underifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hej o välkommen till Byggahus..

Ingett större att oroa sig för utan låt det vara till våren och innan målning så tvättar du det med en alg o mögeltvätt och låter det torka innan målning..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hej o välkommen till Byggahus..

Ingett större att oroa sig för utan låt det vara till våren och innan målning så tvättar du det med en alg o mögeltvätt och låter det torka innan målning..
Aha ok! låter bra, men varför är det så lokalt?

tack för snabbt svar
 
R
U ubbe86 skrev:
Aha ok! låter bra, men varför är det så lokalt?

tack för snabbt svar
Det vet man aldrig om exakt orsak det är många faktorer som kan påverka..
Detta är jättevanligt så absolut ingett att oroa sig för..
 
  • Gilla
ubbe86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.