Hejsan!
Nu till sommarn är det dags att bygga om uterummet som nuvarande är en ruskigt kass konstruktion som både läcker in vatten och lär rasa om det kommer för mycket snö om det inte vore för tre stödstag i rummet som jag satte upp nyligen. (Nyköpt hus)

Nu är det så att vi tänkte höja upp golvet cirka två decimeter och därmed får taket höjas med naturligtvis. Dock så är det redan dålig lutning på grejerna så hade tänkt mig en sådan här lösning:

Ta bort den understa eller två understa pannraderna och lägga takbjälkarna för det nya uterummet på takstolarna för huset, får då självklart lägga råspont på uterummet och lägga en ny pappremsa på hustaket som går ner över uterummet så det blir en tät "skarv". Sen lägga över dom nuvarande understa betongpannorna på plåttaket som kommer ligga över uterummet.

Är detta en riktig konstruktion och eftersom det redan är ett tak där som funnits några vintrar så lär väll det hålla för detta. Eller kommer det bli mer belastning på husets reglar osv om man gör på detta viset? Finns det ett bättre sätt? Pengarna är inte det viktigaste utan hellre att det är riktigt gjort och håller ordentligt än att man sparar 10 - 20 000.

Är lite dålig på att beskriva så hoppas ni förstår annars fråga gärna vad jag menar :p
 
  • IMAG0104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte riktigt hur det ser ut inne i hörnet i dagsläget, det verkar ju vara ett tak til höger i bild och ett annat rakt fram, bortom uterummet (som är det tak du funderar på att ta bort två pannrader på, antar jag). Men hur ser det ut i hörnet som sagt, är det en vinkelränna där idag, eller någon annan lösning? Går det att höja taket på uterummet som du tänkt då?
 
Hej b8q!
Ja där de två taken möts är det en ränn dal på 4 meter, där kommer det ju bli ett litet utsatt område i och med upphöjningen av taket.
Men borde kunna lösas med en välbockad plåt. Har en morbror som är plåtslagare så ska höra med han ifall
det går att lösa. Men tänkte först höra ifall min ide med detta går att genomföra på ett riktigt sätt.
Bifogar en bild i paint hur det ser ut och en bild på ränndalen då jag la om fallet och plåten i somras.
 
  • IMAG0143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ränndalen rinner ut "åt höger" så borde det nog gå att lösa, men vad är det för dimension på takstolar och regelverk i huset? (Är det inte alltför klent så tror jag inte du behöver oroa dig, men ta inte mina ord för en absolut sanning, jag är inte konstruktör).
 
Förutom att jag har samma fundering om takavvattning som b8q så låter det som en bra konstruktion.

Om dina takstolar till altanen kommer så långt upp på taket att inte trycket blir över ytterväggen lägg kilar så att kraften kan gå rakt ned i ytterväggen.
 
Vet tyvärr inte vad det är för takstolar men ytterväggarna är om jag inte misstar mig 45x95. Jepp avvattningen går åt höger i bilden. Gick åt andra hållet innan jag byggde om det så nu läcker det inte in lika mycket :D . Tur man ska riva det snart....
 
I värsta fall kanske man kan stötta upp takstolarna till uterummet med 90x90 eller 115x115 stolpar inne mot huset för att avlasta lite? Kanske är säkrast? Lär ju inte bli något fult med det. Det kommer ändå bli minst en 90x90 stolpe inne mot ena husväggen då jag ska ha inglasat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.