Hej har läst igenom en hel del av inläggen här och skall erkänna att min förvirring är större
nu än tidigare.
Skall riva gammalt och upp med ett nytt som blir lite större än det som finns .
Så bygglov måste sökas.
Det nya blir ca 30 kvm och kommer att ha kanal plast tak från skånska byggvaro 16 mm.
Men lite frågor om stommen.
Har en offert från snickare på ca 40 000 och det är enbart stommen som är av limträ.
Dyrt eller?? Man kan ju få rot på timmarna som han lägger....Så det drar ju ner priset lite...
Sedan kommer vi till golvet. Ligger plattor där nu men har tanken på att lägga ett regelverk på dessa med sylpapp under reglarna..Men kan man använda cellplast här som isolering?
Det blir ju en fuktvandring från plattorna.

Uterummet ligger i söderläge. Alltså en risk för bastu.
Men det kommer att förberedas så att en gång i tiden så skall man kunna sätta dit dörrar och fönster.
Men nu till början så blir det enbart bröstpanel.
 
För att bedöma något om offerten måste du nog precisera lite mer vad som ingår. Är det bara stommen utan grundläggning kändes det jättedyrt, särskilt som du inte har några snözonskrav att ta hänsyn till.

Jag skulle inte bygga ett uterum som på sikt ska ha glasdörrar/fönster utan att gjort en ordentlig grundläggning. Vad som passar bäst beror på markförhållandena, men t.ex. en gjuten platta, plintgrund och oftast cellplastisolering.
 
Hej kan säga att det enbart är stommen som det är frågan om...
Stolparna monteras med plintar. Kan också säga att detta inte skall vara vinterbonat..
Cellplasten är enbart för minska golvdrag, vår och höst. Vid närmare eftertanke så går det bort....
Uterummet kommer att bli ca 30 kvm.fem stolpar, sex tak stolpar, bärlina fram på sex m samma bak, sedan uppregling av tak. Tyvär så har jag inte dimisionerna på reglar och resten men jag vet att det blir väl tilltaget.
Och jag har fått fram att rot gäller här så då får jag ner priset till ca 28 000...
Kan väl låta lite bättre????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.