Vi bor i ett 1.5 plans hus som har en gavelbalkong som ligger indragen under husets tak. Under balkong finns en uteplats som vi planererar att göra om till ett uterum. Uterummet kommer alltså att delvis ligga under balkongens tak. Se bild. Det måste finnas fler som byggt uterum på liknande plats. skulle vara bra om nån kan dela med sig med bilder eller tips. Funderar främst på hur taket ska byggas. Antingen isolerar jag balkongen och bygger på ett tak från där balkongen slutar eller så sätter jag ett tak under balkongen ända från husväggen?
20130305_120507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20130305_120507.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej...
Hur hög är balken som ligger under taket ???
Hur höga är balkarna på balkongen.???
Vad har du för mått från dörren till taket på balkongen ???
Vad skall ligga på det nya taket ??? pannor eller .....
Eti..
 
Eftersom uterummets tak måste ha en viss lutning blir det "minst dåligt" om taket ansluter til lbalkongen. Du kan inte börja med det ända inne om du ska kunna stå upp i den yttersta delen. Ta en pinne som symboliserar minsta möjliga vägghöjd längst ut och ställ i snön, ta en pinne till med "rätt lutning" på toppen av denna och se var den hamnar. Jag gissar att den hamnar en bit upp på balkongräcket.

Är det bara en snöhög som ligger framför eller är det en uppförsbacke direkt utanför?
 
Höjden längst in mot huset är 2510mm. Balken under balkongen kommer troligtvis flyttas så den kan ni bortse från. Tomten utanför är plan så det är en snöhög som syns.
 
Hej ...
Här är 2 förslag för att ge takhöjd och volym...

uterum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som avgör takvinkeln ,är djupet på rummet
Skall du långt ut så får du sänka golvet och ha en liten trappa in..
Eti..
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1362770629.899654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här har jag gjort hos en kund. Tog bort trallen på joddlarbalkongen ordnade så jag fick fall på bjälklaget, slog sedan på råspont,underlagspapp och sedan ytpapp. Därefter byggde jag trall i sektioner som går att lyfta bort så man kan städa bort löv mm. Uterummet i övrigt är på gjuten betongplatta och limträstomne.
 
  • Gilla
agga2006 och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
[bild]
Så här har jag gjort hos en kund. Tog bort trallen på joddlarbalkongen ordnade så jag fick fall på bjälklaget, slog sedan på råspont,underlagspapp och sedan ytpapp. Därefter byggde jag trall i sektioner som går att lyfta bort så man kan städa bort löv mm. Uterummet i övrigt är på gjuten betongplatta och limträstomne.
Snyggt, du körde alltså med papp över hela taket på uterummet? Får man fråga ungefär vad kunden fick betala för stomme + tak?
 
Nej bara papp på balkongen, på uterummet är det kanalplast tak.
Vet inte vad hela uterummet gick på, har bara byggt ihop det. Uterummet kom i ett paket med partier och färdigkapad limträstomme.
 
verktygsgurun skrev:
Nej bara papp på balkongen, på uterummet är det kanalplast tak.
Vet inte vad hela uterummet gick på, har bara byggt ihop det. Uterummet kom i ett paket med partier och färdigkapad limträstomme.
Lite fler frågor....
* Hur fixade du fallet på bjälklaget? Kapade du bara bort nån centimeter på varje bjälke och la råsponten direkt på?
* Hur gjorde du övergången mellan takpappen och kanalplasten? Min tanke var att sätta en fotplåt så att balkongens avrinning blir ner på plasttaket.
* Jag har en stolpe som bär balkongen (syns på bilden) fanns det inget liknande hos din kund? Hur gjorde du i så fall med den? Jag planerar att flytta den ca 1.5m i sidled och låta den bli en del i uterummets konstruktion. Vår plan är att uterummet inte ska täcka fönstren på bilden utan starta mellan altandörren och fönstren och sen sträcka sig mot kameran (vänster). Vad tror ni om det?
 
Fallet fixades genom att såga bort kilar i bjälklaget, går ju oxå att spika på kilar om det finns utrymme upp till balkongdörren. Om du tittar på bilden så ser du att kanalplasttaket inte ligger jäms med balkongen utan det ansluter till en riktigt grov och lång limträbalk. Limträbalken har sedan plåtats där plåten går ut över altantaket en ca 10cm. Jo där var tre bärande stolpar som höll upp balkongen innan men de har jag tagit bort och vilar nu på limträstommen som har rätt så grova dimensioner. En konstruktör har ritat stommen.
 
En annan fundering. Jag kommer att ha ett isolerat träbjälklag som grund. Kan man lägga en syll (45x120) direkt på bjälklaget och sen ställa partierna på syllen? Fungerar det att sedan lägga en "fukttrög" spånskiva innanför syllen inne i uterummet eller ska golvspånet ligga under syllen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.