Hej,
Funderar på att bygga ett uterum på gaveln där vi idag har en stenlagd uteplats. Uterummet ska vara av typen vår/höst variant, dvs någorlunda isolerat men inte vinterbonat. Vill inte gärna plocka upp stenplattorna för att sedan gjuta platta. Så är det någon som sitter inne med en bra lösning eller förslagtex ? Kan man lägga XPS direkt på plattorna och sedan lägga trallplattor direkt på cellplasten? Ja, det är kanske helt uppåt väggarna så skratta gärna men släng gärna in en konstruktiv rad också :)
Tack på förhand!

Relaterad fråga. Någon som köpt uterum från Willab eller Skanska Byggvaror och lejt ut monteringen? Vad hamnade notan till snickaren på och vad ingick i snickarens pris?
 
Jag tycker det är väldigt schysst att ha golvet i uterummet i samma nivå som golvet på uteplatsen utanför partierna. Så jag hade tänkt två gånger när det gäller golvet.

Jag monterade mina från skbv och tyckte det var väldigt enkelt. Borde inte bli alltför dyrt via snickare.
 
Nivån på golvet oroar mig inte så mycket. Idag har vi ett trappsteg från altandörren ner till uteplatsen så höjer vi golvet så 'flyttar vi problemet', dvs uterummet blir mer i höjd med husets golvnivå och det blir således varken mycket bättre eller sämre.

Kan du på ett ungefär uppskatta hur många timmar du la ner och vilken typ av uterum var det (storlek)? Tack för svar förresten!
 
Se om du kan gå till någon utställning. Har hört att skånska är lite ranglig. Själv ska jag köra med Santex :)
 
Sandström skrev:
Nivån på golvet oroar mig inte så mycket. Idag har vi ett trappsteg från altandörren ner till uteplatsen så höjer vi golvet så 'flyttar vi problemet', dvs uterummet blir mer i höjd med husets golvnivå och det blir således varken mycket bättre eller sämre.

Kan du på ett ungefär uppskatta hur många timmar du la ner och vilken typ av uterum var det (storlek)? Tack för svar förresten!
Jag byggde i lösvirke från byggmax. Hela uterummet är 3 meter * 5,2 meter och jag pusslade ihop det med hela skjutpartier på en lång och en kort-sida. Samt en kortvägg med skjutfönster. Jag byggde mitt på en helg på en person så typ 20-22 arbetstimmar. Sen har det tagit mer än två år och ännu inte klart med målningen.

Mina siffror är inte jämförbara då mitt uterum av speciella omständigheter byggts temporärt och bara ställts på trallen. Jag måste demontera hela uterummet och trallen vid en eventuell flytt.
Detta innebär att jag inte har samma höga standard som man bör.

Men jag är väldigt nöjd med de billigast partierna från skbv och jag har spegelvänt ett parti vilket gjorde att jag slapp ha en stolpe på mitten på långsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.