Hej

Vi har ett hus med puts och vill bygga ett uterum.

När vi byggde huset så passade vi på att gjuta en platta.

Snickare vi har pratat med är dock osäkra på hur man skall få fast uterummet.
Det finns i princip inga bra reglar att fästa i och putsen är ju inte direkt bärande.

Jag undrar om någon här har varit i en liknande situation och om ni kanske kom på några bra lösningar?

Tack!
 
Limträstolpar som "ställs" på plattan och fästs i den putsade gavlen? Någonstans måste det ju finnas fästpunkter! Med stolpar ståendes längs fasaden blir det stolparna som tar upp lasten, och lasten i detta fall riktas ju ner i plattan och inte "ut" från huset.
 
Gutte har ett bra svar. Stolpar som håller upp en bärlina (en vågrät balk/regel som takbjälkarna ligger mot). Stolparna och bärlinan behöver inte vara mer än 2 tum tjocka. Bärlinan göms av innertaket. Eller av innerväggen som blir när du klär in stolparna.

Så planerar i alla fall jag att göra.

Att fasaden är puts spelar mindre roll. Mer intressant är vad väggen består av - regelkonstruktion eller murad?
 
Husvagnsthord skrev:
Gutte har ett bra svar. Stolpar som håller upp en bärlina (en vågrät balk/regel som takbjälkarna ligger mot). Stolparna och bärlinan behöver inte vara mer än 2 tum tjocka. Bärlinan göms av innertaket. Eller av innerväggen som blir när du klär in stolparna.

Så planerar i alla fall jag att göra.

Att fasaden är puts spelar mindre roll. Mer intressant är vad väggen består av - regelkonstruktion eller murad?
Jag hoppas det är grövre virke än 2tum 2 du ska använda, annars kommer det inte hålla för första vintern, blir som att bryta av en tandpetare, kör med 3tum 3 stolpar iställlet.
 
Jag föreslog ju inte heller att Patrikc skulle använda 2" X 2". Utan jag skrev att det går att använda virke som är 2" tjockt. dvs virke ur det vanliga regelsortimentet. 2" x 2" finns ju inte ens på kartan.

Mitt svar var ju ingen fullständig byggbeskrivning. Min och Guttes poäng var ju en konstruktion där bärlinans infästning i väggen inte ensamt ska ta upp taklasten. Vi föreslår ju en konstruktion med stolpar (eller reglar). Ett fåtal eller på 600 c/c, får Patrikc välja själv. Men visst har du rätt Tallbarr, väljer man en konstruktion med ett fåtal mer glest placerade stolpar så måste man gå upp ett par dimensioner i virkestjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.