Jag vill bygga ett uterum med kök i anslutning. Men hittar inga liknande inspirationsbilder. Inspirationen har jag fått från flera olika bilder på med utekök. Likt nedan.

Utekök med stenbar och barstolar, taköverhäng, inbyggd grill och öppen spis, mot en bakgrund av grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte hittat i kombination med uterum. Så jag vänder mig till er för feedback.

Planritning av hus med markerat område för uterum och utekök under sadeltak, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grillar i snitt 2 dagar i veckan året om och då är det ett stort värde att grillen står skyddad så man slipper skotta fram den vintertid. Men även kunna stå skyddad i regn. Jag har en tanke på att gjuta en platta som är ca.5x5 meter där jag bygger ett sadeltak över hela. På 2/3-delar (5000x3000) gör jag uterum och sätter skjutdörrar. Sista delan (5000x2000) bli som en ute yta med taköverhäng och här bygger jag utekök. D kan jag enkelt gå genom skjutdörrapartiet för att komma rätt in i uteköket. Mot centrum (nock) på utedeln har jag bardisk med barstolar så man kan sitta under tak. Man kan även ha barstolar ute sommartid om man är fler.

Hittar inga inspirationsbilder där man har ett sadeltak med både uterum och ett stort taköverhäng för utedel under tak. Är det för att ingen kommit på idéen innan eller är det helt enkelt för att det kommer se konstigt ut.

För att ställa till det lite har vi en källare under och vilket gör att betongplattan kommer under källarfönsterna. Vi får alltså ha några trappsteg ner från vardagsrum. Det gör att sadeltaket måste upp en del så altandörr går fritt. Ovankant altandörr kommer ju då i nivå med köksfönster.

Tegelhusets sida med altandörr, källarfönster och plats för planerat uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och bara för att sätta det i relation till huset så ser man här på bild två hur befintlig altandörr sitter. Här kommer vi gjuta en upphöjd uteplats med pergola över sista biten. Här grillar jag idag under tak.

En tegelvilla med befintligt altandörr och fönster där användaren planerar att bygga ett uterum och ett utekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Installera Pinterest om du inte redan gjort det, jag tycker man hittar otroligt mycket inspiration där. Med vårt svenska klimat är det rätt smart med tak. Om du vill ha det i anslutning till uterum hade jag försökt anpassa det så att röken inte åker in i uterummet. Det beror kanske på hur man grillar också, men själv kan jag inte ha någon grill på terassen, av någon anledning så åker all rök in i huset. Fick lägga min grillplats lite avsides, även så att det inte heller ryker rätt in på grannens uteplats. Det går ju att lösa med skorsten och ventilation också om placeringen inte går att ändra men bra att tänka på innan man bygger :)
Sen kan det vara bra att fundera på om man vill ha en utgång direkt in i uterummet från huset. Bra om man glömt något i köket så man slipper springa runt.
Å andra sidan kan grillosen leta sig in det hållet om man låter dörren stå öppen, så det behöver ju inte bara vara positivt.
Rita upp det på papper eller i sketchup så ser man det bättre hur det blir
 
Pinterest är väl en webbsida? Vad ska man installera förutom en webbläsare?
 
useless useless skrev:
Pinterest är väl en webbsida? Vad ska man installera förutom en webbläsare?
jaja...

jag har det som en app i telefonen, men det går säkert lika bra via en datamaskin ;)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Installera Pinterest om du inte redan gjort det, jag tycker man hittar otroligt mycket inspiration där. Med vårt svenska klimat är det rätt smart med tak. Om du vill ha det i anslutning till uterum hade jag försökt anpassa det så att röken inte åker in i uterummet. Det beror kanske på hur man grillar också, men själv kan jag inte ha någon grill på terassen, av någon anledning så åker all rök in i huset. Fick lägga min grillplats lite avsides, även så att det inte heller ryker rätt in på grannens uteplats. Det går ju att lösa med skorsten och ventilation också om placeringen inte går att ändra men bra att tänka på innan man bygger :)
Sen kan det vara bra att fundera på om man vill ha en utgång direkt in i uterummet från huset. Bra om man glömt något i köket så man slipper springa runt.
Å andra sidan kan grillosen leta sig in det hållet om man låter dörren stå öppen, så det behöver ju inte bara vara positivt.
Rita upp det på papper eller i sketchup så ser man det bättre hur det blir
Tack. Använder Pinterest en hel del men hittar inga bilder på som jag vill ha det. Men vist tar man många ideer från Pinterest.den första bilden är där ifrån

Mycket riktigt är det tänkt att ha en altandörr ut direkt i uterummet. Har inte bestämt placering.

Jag har börjat rota upp huset o sketchup men inte kommit så långt. Var enklare att göra en snabb skiss i PS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.