Hej, står i tankarna om att bygga ett uterum mot långsidan av huset, och vill gärna ha ett trädäck över hela. På ovanvåningen har vi en balkongdörr och det har nog funnits planer på att bygga en balkong där av förra ägaren. Så nu till frågan, hur bör det göras? Bygger man uterummet med fall på plåttak och genomgående stolpar till däcket, eller bygger man ett tätt trädäck så att det fungerar som tätning?
 
Jag har en altan (trädäck) med ett tätt förråd under. Har täckt taket med låglutande takpapp, 3 graders lutning. Själva altanen står på stolpar men det svåra var att få den stabil i sidled. När jag. byggde om den för ett par år sedan (pga av att den var 50 cm för mycket överhäng vid tillsyn) så drog jag nytta av lutningen och la sneda reglar och nu är den riktigt stadig.
Tätt trädäck är inte att rekommedera, man behöver ta hand om vattenavrinning.
Och tänk på bygglov för det blir en exterör ändring....
 
Hej
Generellt är det ingen som använder balkonger på villor.
Jag föreslår en fransk eller italiensk balkong så dörren kan vara öppen.
Ja givet att dörren går inåt.

/W
 
Håller med föregående, om balkongen inte är en arkitektonisk detalj som tillför mycket estetiskt så är den ganska onödig på en villa. Vi använder vår till att skaka mattor, ropa "maten är klar", snabbtorka tvätt, stå och spana ut över nejden. Damen som bodde innan oss använde den dock mycket eftersom hon till slut inte kunde gå ner för trappan och ut i trädgården. För oss är den viktigaste funktionen det estetiska, och efter det att den fungerar som ett rejält skärmtak över ytterdörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.