Planerar att bygga ett uterum, med inglasade partier på fram- och sidor där baksidan är förankrad i fasaden.

Jag har hittat en lämplig byggsats enligt skiss men jag tror att det blir mycket billigare att snickra själv.

Vad är lämplig dimension på de tre frontpelarna? Tänker impregnerat limträ 90x90 men kanske funkar 2x145 reglar lika bra? Eller är det alldeles för klent? Jag bor i Örebro och tänker kanalplast.

Behöver jag gjuta plintar för framsidan själv eller kan jag köra med 4” färdiga?
 
  • Handritad skiss av planerat uterum med mått och montageanvisning, samt anteckningar om materialval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av träreglar framför vit husfasad med fönster, planering inför konstruktion av uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite förvirrande då Du visar 3 olika uterum.
Vilka mått ska det vara? Storlek på partier?
 
T ToreJ01 skrev:
Lite förvirrande då Du visar 3 olika uterum.
Vilka mått ska det vara? Storlek på partier?
Oj förlåt. Jag förstår att det blev lite kladdigt :)

Fotografiet är så som jag har det nu. Och jag tänkte förlänga befintliga burspråket med uterummet så att sadeltaket på uterummet ligger precis under befintligt med nya takstolar som vilar på limbalkarna som i sin tur vilar på limträpelarna. Måtten är 2800 i djupled och 1850 mellan center och vänster / höger pelare.
 
C Chk skrev:
Oj förlåt. Jag förstår att det blev lite kladdigt :)

Fotografiet är så som jag har det nu. Och jag tänkte förlänga befintliga burspråket med uterummet så att sadeltaket på uterummet ligger precis under befintligt med nya takstolar som vilar på limbalkarna som i sin tur vilar på limträpelarna. Måtten är 2800 i djupled och 1850 mellan center och vänster / höger pelare.
Ok, ska partierna gå från golvet eller vara i fönster höjd?
 
T ToreJ01 skrev:
Ok, ska partierna gå från golvet eller vara i fönster höjd?
Från golvet tänkte jag. Så tänkte nu när jag ändå renoverar altanen :)
 
C Chk skrev:
Oj förlåt. Jag förstår att det blev lite kladdigt :)

Fotografiet är så som jag har det nu. Och jag tänkte förlänga befintliga burspråket med uterummet så att sadeltaket på uterummet ligger precis under befintligt med nya takstolar som vilar på limbalkarna som i sin tur vilar på limträpelarna. Måtten är 2800 i djupled och 1850 mellan center och vänster / höger pelare.
Så här kunde man göra.
 
  • Gilla
Granngubben
  • Laddar…
Wow! Snyggt Tore! Tack så hemskt mycket. Det där såg riktigt bra ut. Återkommer med lite bilder när / om jag börjar bygga projektet men jag blev dessutom mer sugen när jag såg detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.