Hej. Har ett uterum där betonggolvet är snett o ojämt.. Kollat på nivell lösning men verkar dyrt...

Måste ju bli bra om man reglar upp med vanligt virke? Antigen ställer de på fötter så man kan justera o sen proppar fast ramen i golvet.. Skall bara läggas en matta på detta sen.. Inge tarkett o.s.v

Kom gärna med tips..

/Oscar
1402811921059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har sett många varianter på uppreglerade golv, tyvärr måste man vara något av en fukt expert för att inte göra fel i många av dessa lösningarna, jag kan bara ge dig tipset att lägger du reglar mot golvet och sen lägger på en spånskiva på detta utan att sätta dit någon form av mekanisk ventilation så kommer det bli mögel där vid något tillfälle, men man kan ha tur.

många firmor som torkar hus har lösningar för att få uppreglerade golv att fungera i källare och dyligt, borde fungera här också, du tycker att nivell är dyrt så förmodar jag att du tänkt göra allt själv? men bästa lösningen är nog att ta in någon som spacklar upp golvet så det blir plant och sen lägger man på lösa mattor som man kan ta bort på vintern.
 
pjapen skrev:
har sett många varianter på uppreglerade golv, tyvärr måste man vara något av en fukt expert för att inte göra fel i många av dessa lösningarna, jag kan bara ge dig tipset att lägger du reglar mot golvet och sen lägger på en spånskiva på detta utan att sätta dit någon form av mekanisk ventilation så kommer det bli mögel där vid något tillfälle, men man kan ha tur.

många firmor som torkar hus har lösningar för att få uppreglerade golv att fungera i källare och dyligt, borde fungera här också, du tycker att nivell är dyrt så förmodar jag att du tänkt göra allt själv? men bästa lösningen är nog att ta in någon som spacklar upp golvet så det blir plant och sen lägger man på lösa mattor som man kan ta bort på vintern.
Tack för svaret.
Jo visst kan de komma in fukt..detta uterum ligger på övreplan..så rummet ligger ej i källaren?
Någon annan som kan komma med tips?
 
Borde ju inte vara fukt då detta är på övervåningen. ? Nån mer som har idéer?
 
varför inte bara flytspackla, måste vara minsta möjliga ansträngning, eller är det såpass ojämnt att det skulle bli för hög belastning(pga vikten av flytningen)?
 
Jo de hade varit lätt men som sagt, tror de blir för tungt med flytspackling... Så blir nog att regla upp med 45x195 och sedan på med spånskiva... Rummet ligger på ovanvåningen så fukt borde inte bli ett jätte problem...
 
Spackla ut med EPS betong för att sänka vikten på spacklingen?
 
Tål att tänkas på.. Men just nu lutar de åt regla..
 
Jag avråder från din lösning men om du inte tänker ändra till en bättre dyrare så bygg in några detaljer som kan hjälpa dig om det blir problem.

Det är inte utifrån kommande vatten som är ditt problem i detta fallet utan kondens, blir antagligen varm när solen ligger på fönstren, på natten blir det kallt och möjligheten till kondensering finns vart detta tar vägen brukar vara nedåt. se till att du kan koppla på ventilation i golvet, gör lucka så du kan inspektera detta så det inte kommer som lukt (mögel), utan att du upptäcker det i tid och kan sätta in en insats för att torka ut det innan du måste riva allt.

tänk på att ha en luftspalt på minst 45 mm under regeln mot betongen så du kan få fart på luften om det behövs.
 
Nu är jag med dig...det har du rätt i, minst 45mm mellan regel o betonggolv kommer det att bli..
Skulle det hjälpa att borra dit ett frånluftsdon under det nya golven? Ungefär i linje med betonggolvet?
Eller bör jag isåfall ha mekanisk vent. ? Skulle ett frånluftsdon göra någon nytta?
 
sätt ventilerad sockel i bortre delen av rummet så luft enkelt kan ta sig in där, sen ventiler i fasaden som livar med betongen så du kan sätta dit en fläkt i hålet och på så sätt få luftomsättningar i rummet och på så sätt torka ut reglarna.
eller så sätter du en pax fläkt då mer permanent lösning med fuktstyrning, vet inte hur bra klassade dessa är men är de IP 63 så fungerar det med största sannolikhet, denna bör vara kopplad på egen brytare så man kan slå av den om man ska sitta i utrymmet då man kanske inte vill att en fläkt ska brumma under golvet.

inte bästa lösningen men antagligen fungerar det.
 
Yep...får tacka för tipsen...får börja klura på detta:)
 
Nu skall bygget dra igång snart. Tänkte sätta en regel mot alla väggar o sedan bärlinor ...men nu märkte jag att de va ganska dåligt med reglar inutiväggarna. Inga cc60 här iaf...reglar finns men trodde de skulle va fler, vilken skruv är bäst? ?Fransk skruv eller långa träskruv? Kom gärna med tips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.