Hej. Har nyligen flyttat ut till vårat första hus och trivs jätte bra speciellt nu när våren kommer och man kan börja njuta lite av ute livet men det har även lett oss till att inse att vi inte har någon riktigt bra ställe att ha ett matbord och grillplats.
Vi har spånat runt på tomten och är lite sugna på att göra nåt vid ena kort sidan av huset och just där är det en lutning på kanske 35 grader? Min tanke är att kanske bygga som en mur av stenar i framkant och sedan fylla upp det med jord så att man får en plan yta av jord men står man i den lägsta delen så ser man själva sten muren, hoppas ni förstår vad jag menar.
Men då undrar jag hur ska man göra att för att få fast stenen och att det ska se naturligt ut? Så att det inte rasar så fort man börjar fylla ut med jord.

Med andra ord vill jag ha en plan yta på en lutande del av tomten och att de ska se naturligt ut :)

Hoppas ni kan hjälpa mig..
 
Måste det vara uppfyllt med jord?

Jag skulle funderat på att bygga en altan på plintar istället.
 
Mjo, det är ju ett alternativ.
Men jag skulle helst vilja få det att se naturligt ut.. om du förstår.
Vi kommer behöva bygga med plintar osv på andra delar av tomten så jag vill inte att det ska se ut som man byggt nåt på vart enda del av tomten..
 
Krävs en stadig o basstant mur, mycket armering, är inte gjort på en dag precis
Blir ju många kärror med jord med, men de possitiva är att du får bra motion :)

hade nog föredragit plintar, lättare o billigare.
 
35 grader är ju ganska mycket, hur långt ut ha du tänkt dig att bygga ut uteplatsen?
 
Vad kan det vara, 4 meter i längd och lika brett kanske? muren kanske måste vara typ en meter hög då för att hamna i den nivån jag vill ha...
 
Det måste väl ändå vara billigare att göra på mitt sätt då sten ligger på tomten och skogen :p
 
de klart har du sten så, trodde du skulle köpa den
men är den så lätt o mura med?
 
Det är det jag inte vet hur man ska göra, ska man bara samla ihop massa sten och försöka bygga en mur eller hur gör man... Har aldrig gjort nåt liknande. Är ganska händig men aldrig hållt på med nåt ute på tomten..
 
Är det 35 grader så behöver du en mur som är nästan 3m hög!
Detta betyder att du behöver fylla upp med 30-40 ton massor.
 
RulleBulle skrev:
Vad kan det vara, 4 meter i längd och lika brett kanske? muren kanske måste vara typ en meter hög då för att hamna i den nivån jag vill ha...
1 meters höjdskillnad på 4 meter sträcka blir inga 35 graders lutning. :D 35 grader är en mycket brant slalombacke och inget du kan ha byggt ett hus i ;).
 
Är inte så lätt. framför allt inte med "vanlig" sten i olika former o storlekar, krävs ju man får bruk emellan men även armering då jorden kommer skjuta på, o muren kommer utsättas för stort tryck.
 
kanske inte är 35 grader då, vad kan de vara, 15? 20?
 
Grannarna har gjort nåt liknande. Byggt en mur med kullersten blandat med lite sprängsten. 80cm hög är den, och första stenarna trillade nog ner efter en månad, och då har dom ändå släntat ner mot muren, ca 45 grader, så marktrycket är betydligt mindre än det skulle bli hos dig. Tycker du ska glömma den idén, och sikta på nåt hållbart. Antingen en riktig stödmur, eller en betongmur som du "kaklar" med sågade kullersten.
 
Det är ett alternativ med betongmuren.. Ska fundera lite på det. Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.