Ska bygga en altan på ca 4x5m mot huset, hade tänkt göra det enkelt och bygga på plattor men jag ska ev upp med tak i framtiden.. är det dumt då att bygga på plattor med tanke på tjälen?
Frostfritt lär ligga på 1.5-2m här i Norra Dalarna

Tips tack :)
 
Ingen som har något att säga?

Ska jag hellre gräva ner plint till hela altanen eller funkar det med den på plattor om jag ska ha tak?
 
nino nino skrev:
Ingen som har något att säga?

Ska jag hellre gräva ner plint till hela altanen eller funkar det med den på plattor om jag ska ha tak?
Jag hade grävt ner/gjutit plintar i framkant, i den yttre bärlinan så att säga, där stolpar som bär upp taket antagligen hamnar(?). Resten plattor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Jag hade grävt ner/gjutit plintar i framkant, i den yttre bärlinan så att säga, där stolpar som bär upp taket antagligen hamnar(?). Resten plattor.
Ja så tänkte jag också på men var osäker om det var bra eller inte.
Kan fästa bakkant mot huset, vad tror du om det?
 
nino nino skrev:
Ja så tänkte jag också på men var osäker om det var bra eller inte.
Kan fästa bakkant mot huset, vad tror du om det?
Beror ju också på bygghöjd. Ska du upp en bit så kan det vara enklare att fixa plintar för en bärlina i mitten med. Istället för plattor alltså

Fästa i bakkant mot huset har jag förstått är en vattendelare. Själv har jag inte gjort det pga mark som sjunker (pålat under huset). Beror väl också på vad du har att fästa i.
 
Tror jag har en balk på kanske 120x120mm som syll (gammalt hus) så det finns ju att skruva i.

Själva golvet blir inte mer än kanske 20-25cm från backen, taket bör väl vara runt 220cm i framkant, plus reglar läkt och tak.

Känns ju bättre att sätta plint på nåt vis, men hade inte haft ett stort projekt till i sommar...

Gräver ner plint i framkanten och sen plattor på resten, får luta taket rätt bra så jag slipper stolpar i mitten inåt
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.