A
Hej

blev precis medlem, trevligt forum :)

jag har en fråga som jag tänkte jag skulle få svar på :

jag har byggt en altan på cirka 10 x 4,5 meter.

3 rader med bärlinor 6 plintar i varje rad cirka 1,8 meter i spännvidd.

på ena halvan har jag förstärkt med 2 extra bärlinor alltså 5 rader och 6 plintar till.

under mitt tilltänkta spa står det 9 plintar med max 1 meter emellan.

hoppas ni förstår hur jag menar.

reglat på halvan för spat är gjort med 30 cm och övrigt 50 cm. (gjort med skor för att klara höjd)

allt med 45x170 rege och sen trallen är vanligt 120x28

tror ni det håller för ett spa på 2000 kg med vatten

mvh
 
Låter rimligt - beräkningar av reglarna finns här tex:
http://www.traguiden.se/konstruktio...dimensionerande-barformaga/?previousState=100

Så 45x170 en meter (klass C30) klarar 4000 N (ca 400kg).
om Spaet täcker 5 rader och är två meter "långt" så borde man kunna dela upp lasten på 10 sektioner (a 1 m) och då blir det ca 200 kg/sektion - dvs det borde hålla gott och väl...

Belastningen på plintar beror ju lite på underlaget sen...

/K
 
A
klaskarlsson skrev:
Låter rimligt - beräkningar av reglarna finns här tex:
[länk]

Så 45x170 en meter (klass C30) klarar 4000 N (ca 400kg).
om Spaet täcker 5 rader och är två meter "långt" så borde man kunna dela upp lasten på 10 sektioner (a 1 m) och då blir det ca 200 kg/sektion - dvs det borde hålla gott och väl...

Belastningen på plintar beror ju lite på underlaget sen...

/K
Hej

tack för svar.

spaet täcker 3 rader med bärlinor och 9 plintar.altanen är 4,5 meter bred med 5 rader bärlinor och där står det mitt på och täcker 3.

mvh
 
Jag har cc40 på den delen som min badtunna står på. Monterad även den med skor. Badtunnan rymmer 1700(1500) liter. Dock har jag bara fyra eller fem plintar under(men mindre än 1,8m emellan). Det håller för oss.
 
A
Handritad skiss över en byggplan med mått, pilmarkeringar och kommentarer på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
1 meter mellan plintar under spat.
gjorde en skiss för tydligheten :)
 
Henrik Nordlander skrev:
[bild]
Bra skiss.
Då torde det bli 6 sektioner a 1m (vikten är troligen jämt fördelad).
Dvs 2000/6 = ca 340kg/m eller 3400 N/m - så om du har konstruktionsklass C30 så håller det - (det är då inte de billiga reglarna på "byggmax").

Sen håller det troligen i praktiken med svagare reglar också - jag har sett skärmtak som hållits upp av 45x45 cc 60 med 2-3 meters spännvidd, med massa snö på - dom böjs ned 10-20 cm - men det håller - ägaren pallar upp med stamp om vintern bli mkt snöig bara :)

/K
 
A
jag vet inte faktiskt vad de är för c klassning, de står ju inte när det ä'r tryckt virke. hur vet man det. de är till viss del faktiskt köpt på byggmax :) men de va inte billigt, sen är de kompletterat på andra ställen, till samma pris.

det känns ändå soim att de är rejält.

:)
 
Tryckta reglar är väl vanligast i c14 och c24? Om varuhuset inte anger något skulle jag anta c14. C30 är väl ungefär som limträ?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
den jag har köpt är c24 såg jag nu.
 
C24 skall enligt dimensioneringsguiden hållav för 3,2 kNm - så i ditt fall 6 * 320 kg = 1920 kg
Man bör nog räkna lite mer exakt när man ligger såpass nära iofs (plintarna är ju egentligen inte punkter utan är väl 5-10 cm breda, det såg ut som du har ngn bärlina på tvären också osv)...

I praktiken tror jag inte det är ngt problem

/K
 
A
klaskarlsson skrev:
C24 skall enligt dimensioneringsguiden hållav för 3,2 kNm - så i ditt fall 6 * 320 kg = 1920 kg
Man bör nog räkna lite mer exakt när man ligger såpass nära iofs (plintarna är ju egentligen inte punkter utan är väl 5-10 cm breda, det såg ut som du har ngn bärlina på tvären också osv)...

I praktiken tror jag inte det är ngt problem

/K
Hej
Det du ser på tvären är ju egentligen ingen bärlinor. Den sitter bara med skor förankrad i bärlinor om du förstår? Jag tror det inte är några problem. Känns stadigt som fasen.

Äsch man lär sig med tiden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.