Hej.

För att inte gnälla för mycket så skall jag bespara er den långa bakgrunden till frågan. Den korta versionen är att trots 3 st inoljningar under föregående sommarhalvår så möglade våra nya (hyffsat dyra) utemöbler i valnötsträ. Dessa är nu (äntligen) utbytta mot nya av samma tillverkare och sort men hur skall vi då förhindra detta igen?

Vad biter bäst mot valnöt? Kinaolja? För att hålla på med väderskyddet som är ytterst "bängligt" har jag inte lust med mera. Det skyddet har tagit bort allt vad "spontansittande" är för det tar längre tid att ta av och på skyddet än vad det tar och dricka kaffet. Har använt möblerna två gånger på två månader och det känns inte ok.

Man skulle ju kunna tro att utemöbler klarar av att stå ute utan skydd...:(


Vad jag inte blir klok på är att mina föräldrars bord står ute året runt utan skydd och även om det blir grått så är det fortfarande mögelfritt och trevligt. Vet dock inte vad det är för träslag i det.
 
Utemöbelolja med mögelgift kanske är det somdina föräldrar använder?
 
  • Gilla
Jonbeee
  • Laddar…
Aldrig hört talas om att det finns möbelolja med gift mot mögel i men det låter ju helt klart intressant. Har du något du kan rekommendera?
 
Nä det jag har hört av folk är alla som klagar på alla gifter mot mögel osv. dom sätter i sådana utemöbeloljor och därför köpte dom endast naturliga alternativ som t.ex. Dalfrids tjärolja som var naturligt mögelavstötande. Så jag trodde det var vanligt att vardagsoljorna hade diverse grejer i sig, men kanske det var en överdrift.

Men kanske den här tjäroljan då vore något? Själv har jag använt Teknos Woodex olja med brunt pigment, får se hur det går med tiden.
 
Det är gott Dennis, skall kolla upp dem. Tack för din input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.