Jaha, då var det dags att bestämma sig om man ska olja sina utemöbler i teak eller inte...
Jag vet att börjar jag olja får jag fortsätta med det och oljar jag inte blir de lite silvergrå med tiden.

Jag skulle vilja se prov på hur oljade respektive inte oljade ser ut efter några år. Är det någon här på forumet som kan hjälpa mig?
 
Såg ett par teakmöbler som stått utomhus hos en firma hela sommaren och blivit alldeles ljusgråa. Personligen tycker jag det ser dött ut och inte alls snyggt. Kanske i rätt omgivning (fasad i samma tema) men på en oljad altan mot en målad träfasad ser det lite skabbigt ut. En oljad teakmöbel därimot tycker jag har en helt otroligt läcker lyster...

Jag säger: Olja!!

 
Tryckimpregnerat och teak bör (?) ha samma hållbarhet om dessa oljas regelbundet - och oljningen är inte så vansinnigt jobbig!

Jag har själv bord & soffor som inhandlades på Domus Interiör för 30 år sedan. De första 15 åren togs de in om vintern och oljades varje vår. De senare åren har de fått stå ute året om och oljas vår & sensommar. Jag är faktiskt lite imponerad av att hållbarheten är så god. Grundkvalitén var tydligen bra vid inköpet.

Just nu är det modernt att få liten sliten touch på trädgårdsinredning även om det är behagligare att sitta på en behandlad yta.
 
Allt beror ju på hur lång tid man vill lägga ned på att göra extra arbeten.
Personligen gillar jag med den polerade yta som teak har då man oljar och gör gärna lite extra för att få det.
Vi köpte kina olja till våra möbler och oljade tills det inte sög in något mer, 2 gånger med rikligt med olja som sandpapprades in och sedan noga torkades av. Vi har ett stort bord och sex stolar. Det tog ca. 2 timmar varje gång. Nu skall vi göra om det då det är dags för vinterförvaring. Troligtvis tar det inmte lika lång tid eftersom möblerna är lite mättade nu.
Vi har fått sagt till oss att teak går att förvara utomhus på vinter. Dock så rekommenderade de att vi pallar upp dem och packar in dem väl. Hårdträ/Hardwood däremot är än mer känsliga och måste tas in.

Har hört att det finns någon slags "fuskrotting" som är någorlunda underhållsfri. Kanske kan det vara ett alternativ.

Hoppas ni hittar rätt i djungeln.

vänligen,

anna

 
Olja bör man om man vill behålla "trä" utseendet på möblerna.

Köpte "fin olja" ibörjan för att olja in våra teak möbler,
dock insåg vi efter att ha köpt en dunk träolja på ÖB till våran trall att resultatet blir desamma om man oljar in möblerna med den oljan.

Så nu kör vi den oljan, betydligt billigare än annan olja.
tror det var 5L för 89:- eller så.

En blomspruta är att rekommendera för att olja in det med. Spruta jämnt lager över allt och kör med trasa efter. Går bra mycket snabbare än att pensla + att man kommer åt alla vinklar och vrår lätt.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.