Hjälp!

Behöver ett ventilationsspjäll som tar minimalt med plats pga själva läget där luftkanalen kommer in i förhållande till kaminen. Finger pekar på ett trångt utrymme där en luftkanal möter en vägg intill en kamin, där utrymme för ventilationsspjäll behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tight som attans! se bild :)
Har sett en del hemsvetsade varianter med manuellt manövrerad "platta/skiva"...

Ideer?

mvh

DOA
 
Fulkemisten
Kört att få plats med ett sådant här? https://www.luftbutiken.se/spjall/2766-spjall-tatt-stl-100.html
Varför behöver du spjäll på kanalen? Har inte kaminen ett internt tilluftsspjäll? Ett alternativ är väl att dra om kanalen i en bukt först upp en bit ur golvet och sedan ned och in i kaminen så att du får plats med ett spjäll?
 
  • Gilla
DOA
  • Laddar…
ja, jag såg den, men den är för stor för att fungera rakt av, då blir det till att hitta på lite bukt och kurvor och så...
Kaminen själv sluter inte helt tätt vid "avstängt" och det innebär att det blir en kondenssituation inne i kaminen när jag inte eldar.
 
Informationsblad om Skjutspjäll Typ SKP med bild på spjället och tekniska ritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tror jag hittade vad jag sökte! Skjutspjäll heter det visst! :):D
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja, det borde ju fungera, får fundera på hur du ska få dit det, du kommer behöva två muffar istället för en som nu.
 
Ja, idealt skulle det vara som denna men med "hon-kontakt" om man säger...
 
Fulkemisten
Ja precis, inom ventilation heter "hankontakten" nippel och "honkontakten" muff, kan vara bra att känna till när man botaniserar på Soliduct...
 
  • Gilla
DOA
  • Laddar…
Byt ut bägge 90 graders kortböjarna mot Kortböj 90 grader muff-nippel så klarar du dig :)
 
  • Gilla
DOA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.