Har köpt ett hus med en Cronspisen kakelugn/rörspis installerad 1988 när huset byggdes, men jag tycker elden ser ut att få för lite luft så jag öppnade sidoluckan och tittade hur det ser ut under, Insatsen är utbytt 2010.

Ska det vara så här eller är det bäst att ett rör går direkt till insatsen?

Om ni har några förslag vad jag ska göra så skriv gärna vad jag behöver och var jag hittar det.

Bilder:

Tycker inte det är så stor skillnad om man har öppet spjället eller inte, fel nånstans?
ohp7.jpg

roty.jpg
 
N
S superpalten skrev:
Har köpt ett hus med en Cronspisen kakelugn/rörspis installerad 1988 när huset byggdes, men jag tycker elden ser ut att få för lite luft så jag öppnade sidoluckan och tittade hur det ser ut under, Insatsen är utbytt 2010.

Ska det vara så här eller är det bäst att ett rör går direkt till insatsen?

Om ni har några förslag vad jag ska göra så skriv gärna vad jag behöver och var jag hittar det.

Bilder:

Tycker inte det är så stor skillnad om man har öppet spjället eller inte, fel nånstans?
[bild]

[bild]
Du har förmodligen en nyare insats än originalet. Det finns ett extra rör under kakelugnen som försörjer brasan med syre. Det reglaget sitter i mässingsramen under glasluckan. Detta ska vara öppet när du eldar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.