har FTX Heru aggregat

uteluft röret ej kondensisolerat och det är frost på det + på aggregatet just vid anslutningen..

om jag ska kondensiolera vad bör jag göra med befintlig frost ?

ska jag värma upp med kupevärmare och torka torrt + kanske stänga av aggregatet medan?

eller finns bättre sätt?

gissar att jag måste få bort frosten annars stänger jag väl inne fukt mellan röret och kondensisoleringen
 
Helt rätt ... bort med fukten/frosten så du inte stänger inne den under plasten i isoleringen.
Men undrar lite varför du har frost på kanalen, går kanalen i ett uppvärmt utrymme?
 
vet inte varför det är frost på uteluft kanalen - det är inget frost på de andra kanalerna.

aggregatet står på en kallvind - där det är minusgrader

jag blev också fundersam och kollade filterna i frånluftsdonen (har strutfilter i varje don) - filterna var fulla med damm - jag har just rengjort dem - ska kolla filterna i aggregatet också

jag funderar på om det har blivit övertryck i huset så att fuktig luft tryckts uppåt på vinden.

man borde ha flödesmätning på till o frånluft men det är väl för dyrt
 
JanneSjo skrev:
vet inte varför det är frost på uteluft kanalen - det är inget frost på de andra kanalerna.

aggregatet står på en kallvind - där det är minusgrader
Det kanske är kallt på vinden, men det är förmodligen ännu kallare ute. Därför blir det kondens/frost på röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.