Tänkte bygga ett utekök med trästomme och sen ha betongskiva med plats för grill endast på.
Funderar på om 45x70 reglar räcker för att orka hålla upp betongskiva? Byggmax uteköksguide använder 45x70 men känns lite tunnt.
Uteköket ska bli ungefär 180cm och ca 110cm bred kanske.
 
O
Utomhuskök på gräsmatta vid natt, med diskho, träbänk och röd tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer säkert att hålla! Men risken är att det blir lite vingligt. Jag byggde i vintras och benen var 70x70, reglarna 45x70 och ”trallen” 95.

Tycker också 70x70 gör det visuellt bättre och dessutom kunde jag ”fräsa in” (eller vad det heter när man hugger ur trä) så reglarna ligger ”i” benen.
 
Snyggt. Då kanske jag ska köra på 70x70 reglar.
Tänker liknande som ditt bortsett från diskhon.
Känns ditt stabilt? Eller behöver man ev sätta dit som korsregel ner vid kortsidorna.
 
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Det kommer säkert att hålla! Men risken är att det blir lite vingligt. Jag byggde i vintras och benen var 70x70, reglarna 45x70 och ”trallen” 95.

Tycker också 70x70 gör det visuellt bättre och dessutom kunde jag ”fräsa in” (eller vad det heter när man hugger ur trä) så reglarna ligger ”i” benen.
Är det tryckimpregnerat allt virke?
 
O
N NicklasK skrev:
Är det tryckimpregnerat allt virke?
Yes! Helt vanligt Bauhaus-trycktvirke.

Det vobblar pyttelite men det håller för mig (100 kg) att stå på utan problem. Skulle kanske haft en sträva men tyckte det var för fult.
 
Jag körde med 45x70 och snedsträvor då dessa ändå inte syns som vi byggt.

Detta är ”rock solid”.

Utomhuskök på trädäck, pallkonstruktion, modernt, diskho, grönt trädgård, växthus i bakgrunden, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag körde med 45x70 och snedsträvor då dessa ändå inte syns som vi byggt.

Detta är ”rock solid”.

[bild]
Det förstår jag du kört med snedsträvor då. Hade en tanke på de med men jag ska ha öppet framtill så blur de för synligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.