Jag sitter och skissar upp ett utekök med en modul som har inbyggnadsgasolgrill. Jag har sett många varianter här på forumet med en inbyggd klotgrill, men inte någon där en inbyggnadsgasolgrill används. Är det någon som har gjort det och har tips på material att bygga öppningen med och om det behövs luftspalt bakom materialet?

Jag har ingen grill nu men har tittat på inbyggnadsgrillar från Napoleon, i manualen från deras BILEX605 ser det ut som att grillen får en luftspalt som är ungefär en centimeter bred mot sidorna när öppningsmåtten från manualen används. Men jag antar att grillen fortfarande står på botten av öppningen och inte får någon luftspalt där?


Skiss på ram för utekök med öppning för inbyggnadsgasolgrill; består av betongskiva som topp och träribbor som stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som toppskiva till modulerna har jag tänkt gjuta betongskivor som är 30 mm, framsidan får träribbor. Första tanken var att klä in öppningen med liknande betongskivor som jag sätter ihop till en låda med stenlim och träreglar bakom, som på bilden. Men det kanske blir onödigt komplicerat och ger 30 mm betong tillräcklig isolering så att träreglar kan ligga dikt an?

Andra alternativ jag funderat på är att klä insidan med fibercementskivan eller plåt, behöver jag då använda distanser för att skapa luftspalt mot reglarna som håller upp öppningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.