Vi flyttade in i huset i somras och har hela hösten haft helt omöjligt att få ordning på värmen, iaf på övervåningen. Det är ett vattenburet golvvärmesystem från LK. Vi har rumstermostater i alla rum men dessa har nog aldrig lyckats med korrekt temperatur. I alla sovrum utom ett har jag dem ställda på 21-22 grader. Det har pendlat lite över tid. Det är dock oftast mellan 19-20 grader i rummen ifråga. Det varmaste rummet är oftast gästrummet, där jag ställt termostaten på 7 grader... Den enda gången som jag upplevde att termostaterna fick ordning på övervåningen var när vi hade 2-3 dagar i rad med minusgrader. Så fort utetempen steg till 2-6 plus igen så började det bli störande kallt inne. Huset är tätt och välisolerat så kylan kommer inte därifrån. Vi har inget drag eller några kallras. När jag kollar på ställdonen verkar de vara öppna och pumpa på maximalt i alla rummen. Tempen på slingan (enl den analoga termometern på fördelaren) är hela tiden under 25 grader. Reglercentralen anger en temp på 27 grader och en på 3 grader. Jag utgår ifrån att 27 grader är tempen den levererar till systemet och att 3 grader var utetempen.

Det jag inte för mitt liv förstår är varför inte systemet levererar ut 27 grader i slingan när termostaten är ställd på 22 grader och det är 19 i rummet (enligt samma termostat)? De enda dagarna som det funkat är när det varit minusgrader ute. Borde jag slänga utegivaren åt fanders? Jag har nu pratat med iaf tre olika som säger sig ha slängt sina eftersom de aldrig får värmen att funka annars. Varför ska jag ha eländet?
 
Vad är det för panna i huset? Kanske den som har fel inställningar för värmekurvan?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad är det för panna i huset? Kanske den som har fel inställningar för värmekurvan?
Det är en fjärrvärmeväxlare
 
Det går väl att ställa in en värmekurva på fjärrvärmeväxlaren. Låter som finjusteringen/förskjutningen skulle behöva ökas så det blir varmare inne vid plusgrader tycker jag!?
 
Tycker också det låter som fel kurva.
 
Ja det är vad rörisen också pratat om. Det som slog mig idag är dock att det verkar funka på nedervåningen. Där är det snarare rätt temp i rummen. Det är olika fördelare dock. Jag kan ju fortfarande inte förstå att det ska vara så omöjligt att få det att funka. Det är ju inga billiga grejer direkt....
 
Är termostaterna rätt jämför med golvvärme slingorna? Tänkte om det blir jävligt varmt i ena rummet och kallt i ett annat så tycker jag det låter som att ena rummet kallar efter värme och det andra säger att här är för varmt.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Är termostaterna rätt jämför med golvvärme slingorna? Tänkte om det blir jävligt varmt i ena rummet och kallt i ett annat så tycker jag det låter som att ena rummet kallar efter värme och det andra säger att här är för varmt.
Jo men det verkar stämma faktiskt. Rörisen gick igenom allt igen förra veckan. Det jag noterat nu är ju att de rummen som är kalla verkar ha fullt öppna ställdon, men det blir ändå inte varmt. Det borde ju tyda på att vattnet från fördelaren inte är varmt nog? Men jag borde ju inte ställa högre temp in till fördelaren eftersom nedervåningen verkar funka. Eller kan man ställa olika temp från till växlaren till respektive fördelare?
 
Jag tycker det låter som att vattnet inte orkar tyckas hela vägen upp. Jag tror att det kan behövas en till cirkulationspump som orkar tycka vattnet längre upp. Men jag jobbar inte med vatten utan el, så jag håller det osakt.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Hittade en annan tråd som har samma bekymmer.
[länk]
Tackar! Måste ju erkänna att jag dock knappt förstod något alls ;) Jag får ta ett snack med rörisen igen
 
C
Ett tips kan vara att köpa en billig IR-termometer så kan du lätt kolla temperaturerna på fram- och returledningar.
Tycker det låter som obalans i flödet till respektive fördelare. Det är ju samma vatten, så temperaturen i framledningen torde vara ungefär densamma. Men om du får ett mindre flöde till ena fördelaren så transporteras ju mindre värmeenergi per tidsenhet till den fördelaren trots samma temperatur. Det torde finnas en strypventil för att ställa in balansen.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.