Har behandlat fasaden med Järnvitrol och tänker ha en utedusch från fasaden. Tanken är att ta en dusch efter bastu eller varma sommardagar. Det kommer inte inte vara daglig väta mot fasaden. Utan max ett par gånger i veckan. Kommer fasaden påverkas av vatten?

Jag har funderat på andra alternativ och sätta en träfasad på fasaden och behandla den med något som tål väta. Om nu inte järnvitrol gör det. Är ute efter något gammaldax typ tjära. Någon som har tips om vad jag kan behandla brädorna med?

Förstår om ni föreslår att jag flyttar uteduschen. Men det är inget alternativ. Jag vill ha den mot fasaden men är osäker på hur jag skall behandla fasaden.

Har även funderat på att sätta upp plexiglas men tror det förstör helheten.

Tips, tankar om behandling av fasad!
 
Åsa Lund
Har för mig att jag sett duschdraperi som hängt i någon sorts rockring. På det sättet kan du skydda fasaden och skyla dig själv på en gång.
 
Jag var inne på samma som Åsa Lund skriver när jag byggde mitt hus. Avloppsgaller finns och bastun ligger precis vid sidan av. Mysigt med utedusch efter bastandet främst på vintern. Nu blev det inte så (har putsad fasad) men tanken finns fortfarande.
Din träbehandling är inte tillräcklig. En plexiglasskiva som monteras ett par cm utanför fasaden behöver väl inte vara fel? Du kan ev färga den i husfärgen, mot hussidan, så att den blir mindre synlig.
 
Är det fasaden på bostadshuset eller ett uthus? Jag skulle nog undvika det mot bostadshuset men tycka att det var ok mot ett uthus. Fasader tål förstås vatten i måttliga mängder, och börjar fasaden ge med sig får man väl byta.

Men som sagt, så skulle jag bara resonera avseende en enklare byggnad.
 
Har haft det vid sommarstugan ( mot uthusvägg) och efter ett tag kom svartmöglet :(
Kan fungera med en extra skiva. Varför inte en glasvägg från skrotad dusch ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.