Tänkte fixa en dusch med varmvatten på utsidan en lada. Vi har ett torp utan rinnande vatten och direktel, men vi har ett stort dieseldrivet elverk. Ca 40 meter från ladan där elverket finns har vi en å där vi normalt sköter vår hygien, men nu har farsgubben blivit så skraltig att han inte längre kan ta sig ner i ån.

Vi bor bara i torped sommartid numera och ladan är inte isolerad på något sätt. Min tanke är att montera en 50 liters varmvattenberedare på insidan laduväggen och sedan en pump som kan suga upp vatten från ån. Vi sätter upp en dusch med blandare på utsidan ladan, ett draperi och en tryckt plattform att stå på.

Nivåskillnaden mellan ån och ladan är kanske 3-4 meter.

Vilket typ av pump ska man köpa?
Måste man ha någon typ av filter i änden på slangen som ligger ner i ån?
Vilken typ av slang ska man använda?
Måste man isolera varmvattenberedaren under vintern?

Har säkert ytterligare frågor, men börjar med dessa och är tacksam för all hjälp jag kan få.

//TobbeS
 
Om du vill ha komfort åt farsgubben så ska du ha http://www.jula.se/pem-kopplingar-botten-backventil-128980.polyetenslang PEM 32mm Rinkaby rör sedan vattenfilter 2032 med patron sedan ska du ha en hydrofor kostar 1000 http://www.jula.se/hydroforpump-60-l-min-1200-w-137320
koppla sedan ett rör direkt till kallvattnet och ett till varmvattenberedaren..


Om det är högre höjdskillnad än 8 m så fungerar inte sugande pump!!!

Du måste kunna tömma hela anläggningen när det är frysrisk..
 
Tack så mycket byggarätt.

Den första länken fungerade inte, men jag tror att jag funnit de rätta detaljerna.

- 2 st 20 m 32 mm polyetenslang á 379:-
- 1 st vattenfilter att koppla mellan slang och hydrofor, á 59:- (hittade inget som heter 2032)
- 1 st hydroforpump á 995:- (kanske tar den rostfria för ytterligare 300:)
- 2 st slangar/rör mellan hydroforpump och kallvattnet på blandaren resp. varmvattenberedaren.

Rätta mig om jag har fel eller glömt något.

Behöver man ingen backventil t.ex mellan slangarna?

//TobbeS
 
Är det verkligen lämpligt att ha en varmvattenberedare för att varmhålla orenat å-vatten? Kan det inte börja växa en hel del lustigheter i den sen?
Kanske en genomströmningsberedare är mer lämplig?
/H
 
Tack för din synpunkt Hubbe2 och hade ån legat längre söderut, så hade säkert ett sådant arrangemang varit mer tveksamt. Dessbättre så ligger ån i västra Ångermanland och vattnet fullt drickbart. Vattnet är ganska strömmande, fullständigt klart och det är sandbotten.

//TobbeS
 
En sak att tänkte på är ju att ni inte har nån mer ström än ett dieselverk, och för att värma några hundra liter vatten så måste verket gå rätt länge innan man kan börja duscha, sen när ni stoppar verket blir vattnet kallt, och nästa gång värms det upp, och så håller det på så flera ggr per sommar.
Då finns nog risk att det kan växa otrevligheter i vattnet, eller i behållaren.
 
Hej DjAlbert.
Dieselverket går många timmar varje dag, så diesel är vår största utgiftspost under semestern. Varmvattenberedaren är på 50 l, 1,5 kW, så det borde gå ganska snabbt att värma upp vattnet till 75 grader.

Talade med en rörmokare idag och enligt honom är vattnet fortfarande ljummet på morgonen om strömmen har slagits av på kvällen innan (sommartid).

Som jag skrev innan så är vattnet i ån mycket rent och det ska ändå passera ett filter innan hydroforpumpen. Om man jämför med vattnet man fyller i färskvattentanken på båten och som ligger i flera veckor, endast hjälpt av en liten tillsats, så borde det inte börja växa så mycket.
 
Hittade hemsidan till varmvattenberedarens tillverkare. Det tar 1,5 timme att värma vattnet från 15 gr till 65 gr.
 
Har du funderat på att värmeväxla kylvatten till elverket? Eller det är helt luftkylt nu?
 
Hemmakatten
Om man är rädd för föroreningar kan man väl sätta in ett enkelt filter innan vattnet kommer till vvb. för övrigt tycker jag att idén som sådan är bra och genomförbar.
 
karl oskar skrev:
Har du funderat på att värmeväxla kylvatten till elverket? Eller det är helt luftkylt nu?
Ser att jag har skrivit lada i första inlägget, men den rätta benämningen är loge och den är stor och luftig. Elverket är luftkylt.
 
Hemmakatten skrev:
Om man är rädd för föroreningar kan man väl sätta in ett enkelt filter innan vattnet kommer till vvb. för övrigt tycker jag att idén som sådan är bra och genomförbar.
Eftersom jag är helt novis inom det här området så känns det skönt att man inte tänkt helt fel. Tack för det Hemmakatten.

Hade tänkt att ha ett filter innan hydroforpumpen, men man kanske ska ha ett mellan pumpen och beredaren också. Hur kommer vattentrycket att påverkas med 1 respektive 2 filter.

Hur är det med backventil, behövs den?
 
Nu har jag ingen aning om vilket tryck en sådan kan leverera, men det kan kanske vara intressant att titta på en vädur, som pumpar upp vattnet utan att du behöver mata den med el (den använder en del av vattenflödet för att driva pumpcykeln). De är dessutom inte speciellt dyra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vädurspump
 
Jag inser att jag måste skaffa mig ett användningsområdet bums för en sån där vädurspump, fick precis ett otroligt ha-begär! Vilken cool och enkelt genialisk pryl.
 
Snake56 skrev:
Hej DjAlbert.
Dieselverket går många timmar varje dag, så diesel är vår största utgiftspost under semestern. Varmvattenberedaren är på 50 l, 1,5 kW, så det borde gå ganska snabbt att värma upp vattnet till 75 grader.

Talade med en rörmokare idag och enligt honom är vattnet fortfarande ljummet på morgonen om strömmen har slagits av på kvällen innan (sommartid).

Som jag skrev innan så är vattnet i ån mycket rent och det ska ändå passera ett filter innan hydroforpumpen. Om man jämför med vattnet man fyller i färskvattentanken på båten och som ligger i flera veckor, endast hjälpt av en liten tillsats, så borde det inte börja växa så mycket.
Om du inte skall ha värmen på konstant så är det ännu värre för bakterietillväxten.
Googla lite på legionella och skaffa dig en egen uppfattning.
Vatten som är 30-45grader är perfekt för bakterietillväxt. Bakterier passerar genom de flesta filter så det hjälper inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.