Hej!

Någon som kopplat ihop en utedusch som tar vatten från husets varmvatten?
Hur gjorde ni då? :)

MVH
A-K
 
Jag är absolut ingen rörmokare men en tanke slår mig. Har du möjlighet att tömma vattensystemet utomhus, dvs både varm -och kallvatten? I så fall så kanske det är möjligt att koppla in dig på den varmvattenledningen.
 
En bättre trädgårdsslang klarar vatten upp till 50-60 grader. Finns även slangar som klarar 95. Om du håller varmvattentemperaturen under denna temp så borde du kunna dra dubbla slangar till duschen och sätta en blandare där.

Jag har inte provat detta själv men planerar att göra på detta sätt själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
JE2
  • Laddar…
mm, borde ju gå att göra rätt så enkelt egentligen :)
Tänkte mig någon form av nergrävd slang bort till duschen och så länge man tömmer alla slangar inför vintern bör det ju fungera med någon form av enklare slang.
Gäller väl att få till ett säkert utkast från huset då bara så man inte får problem där med vattenläckor eller dyligt.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Om du kör med två separata vattenutkastare - en för varmvatten och en för kallvatten - och sen dubbla slangar till duschen så borde det funka bra.

Det jag tror man får se upp med är varmvattenslangens kopplingar. Om du kör med slang som inte tål varmvatten så finns risken att den utvidgas så att slangkopplingarna släpper. Jag vet inte heller om det är bra för en trädgårdsslang att stå under konstant tryck.
 
Jag har lite samma tankar. Den solvärmda utedusch som jag har ger inte speciellt långa duschar, värmen tycks försvinna fortare än kvickt. Enligt annonserna så ska dom ge flera minuters duschning men det verkar inte riktigt gälla i verkligheten... Någon som har en lösning?
 
imported_Soren skrev:
Jag har lite samma tankar. Den solvärmda utedusch som jag har ger inte speciellt långa duschar, värmen tycks försvinna fortare än kvickt. Enligt annonserna så ska dom ge flera minuters duschning men det verkar inte riktigt gälla i verkligheten... Någon som har en lösning?
Finns ju flera lösningar. Varmvatten inifrån, stor svart tunna i solen, varmvattenberedare ute, genomströmningsberedare. Du får berätta mer om förutsättningarna och önskemålen.
 
Den fusklösning jag ser som möjlig här hemma är att montera ett utkast med varm och kallvatten (man behöver inte ha två) och sedan mata en duschtallrik via nedgrävd pemslang som tål att frysa.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Problemet med den lösningen är att du inte kan kontrollera duschvattnets temperatur i duschen med en blandare, utan med blandaren i utkastaren.
 
ullet
Vi har gjort en fullösning i stugan, duschblandaren sitter på en yttervägg så vi satte en Y-koppling med kulventiler efter delningen direkt på duschblandaren. På ena sidan ansluts vanliga duschmunstycket, på andra en slang som går ut på utsidan och till ett duschmunstycke med knapp. Dra igång blandaren inomhus och vrid av inneslangen med hjälp av kulventilen så kommer bara vatten till uteduschen.
 
  • Gilla
Blanca
  • Laddar…
pelpet skrev:
Problemet med den lösningen är att du inte kan kontrollera duschvattnets temperatur i duschen med en blandare, utan med blandaren i utkastaren.
Japp, för vissa tillämpningar kanske det är en för enkel lösning.
 
Ja såna här grejor finns det ju :)

http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-vattenutkastare-varm-kall/

Jag har tänkt mig att vi skall ha vår dushc väldigt nära ett annat hus som har vatten draget till sig. så ett sånt här utkast borde fungera.
Dock får man reglera vattentemp direkt på utkastaren då. O kanske det går att koppla en duschslang direkt på utkastet :D o så är det det enda man behöver koppla bort under vintern.
Sen för själva dushc-delen ute kanske man får sätta en
 
7år senare måste det väl finnas grejer?
Men jag hittar inte...
Vill alltså ha en utedusch med KV och VV från huset, tänkte dra rör i rör från garaget och plocka in till vintern
 
Jag har under några år kört med en duschblandare ute på sommarstugan och sedan 25 meter trädgårdsslang till en dusch med enkel kran. Det har fungerat bra men man har inte kunnat bestämma temperaturen och man fick vänta länge på varmvattnet. Och nu i vinter frös duschblandaren sönder.

Funderar på vad nästa lösning ska få vara. Kanske två trädgårdsslangar med nitokoppling och duschblandaren vid duschen? Trädgårdsslangen borde överleva hett varmvatten (hoppas jag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.