Vi har råkat ut för en utebliven leverans.

Vi har fått halva leveransen av vårt golv och nu kan inte leverantören få fram mer av samma sort.
Detta medför stora kostnader för oss då vi fått stoppa vårt bygge, kanske i flera månader. Varken kök, badrum eller värmeanläggning kan färdigställas/monteras.

Vad har vi för rättigheter till skadestånd?
Företaget, ett stort svenskt (vilket jag kommer att namnge och varna för efter slutöverenskommelse) avsäger sig alla krav.

Någon som vet?
 
Återigen,

Steg 1,

Vad har ni skrivit för avtal?

//Anders
 
Tack Anders,

ABM 07 har vi. Är det till någon hjälp?
 
Redigerat:
Jag har via konsumentvägledaren fått veta att det är Konsumentköplagen som gäller inte ABM 07, eftersom jag är privatperson.
Konsumentköplagen är tvingande och kan inte förhandlas bort.

Vi har köpt samma golv till hela vårt hus hos CCHöganäs.
Första leveransen kom med 2/3-delar. Sedan ringer man och talar om att dom inte kan leverera mer....................
De två ersättningsplattor vi han tänka oss att komplettera (i samma serie fast annat format) med kan man inte heller leverera.

Nu står vi med ett halvfärdigt hus och hantverkare som inte har något att göra. Köket kan inte monteras, inte heller badrum och värmeanläggning. Kostar massor varje dag. Inte lätt att i semestertider få fram ett ersättningsgolv.
Firman har letat upp ett 20 år gammalt golv på ett lager som dom tycker vi ska ta istället.

Konsumentvägledaren anser att vi har rätt att köpa en "täckningsprodukt", d.v.s en ersättningsplatta hos annat företag och att CCHöganäs ska betala mellanskillnaden plus övriga kostnader.

Företaget avsäger sig ALLT ansvar för detta.
På butiksnivå har vi fått ett acceptabelt bemötande. På VD-nivå snorkigt, raljerande bemötande via mail, han vill inte prata med mig utan skickade fram frun ;-). Seriöst?

CCHöganäs var en gång ett fint gediget svenskt företag.
Idag ett multinationellt företag som helt saknar moral.

Jag varnar alla för att ha med detta företag att göra - i alla fall om ni bygger ett helt hus!

NÅGON med liknande erfarenheter som kan berätta?
 
Babbo skrev:
Jag har via konsumentvägledaren fått veta att det är Konsumentköplagen som gäller inte ABM 07, eftersom jag är privatperson.
Konsumentköplagen är tvingande och kan inte förhandlas bort.
Det som avtalats får självklart vara mer fördelaktigt för dig som privatkund. Dock får inget avtalas som är sämre än konsumentköplagen då denna isåfall går in som tvingande gentemot näringsidkaren.
Altså kan det finnas skrivningar i ABM som är tillämpliga, andra inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.