Inför inflytt flaggade vi gentemot mäklaren att poängtera flyttstädningen för säljaren. Ett gammalt hus och gammal man - behov av städ stort!
Vi kommer in i huset på tillträdesdagen, som hunnit bli kväll. Vi ser att det finns stora brister i städningen. Men tänker vi, han har ju haft firma. Klåpare, eller kanske att kvarlämnad armatur o gardinstänger inte ingår..? Fotar ialf o skickar till mäklaren.
Dag 2, flytten blir av. Nä, fy hör är sååå dåligt städat! Vi flyttar in. Fotar och poängterar för säljaren att det är dåligt städat. Dag 3 är vi inte hemma. Dag 4 har vi liksom inte landat i flytten, irrar bland kartonger, flyttar lite garderober ich möbler hit o dit. Dag 5 - idag - näää, fan det har inte varit ngn städfirma här. Det är inte ens fuskstädat ju!!! Ringer säljaren påtalar. Nu inväntar vi att städfirman hör av sej. Men fy attans för att ha in främmande fejande människor bland vpra grejjer NU!!!! Ah, kluven, vill ju inte själv stöda heller!

Ngn med erfarenhet av att ha flyttat in i ostädat. Hur har ni åtgärdat? Helst skulle jag vilja anlita ett par tjejer jag känner o de får betalningen. Kan man göra så tro...
 
Jag tror att städfirman iaf måste få en chans att åtgärda.
 
Njaaa. Det där rä väl en gråzon. Flyttfirman har rätt att korrigera de ev. fel de begått. Men det är i deras avtal med säljaren. Ni som köpare har inget med det avtalet att göra.

Säljaren hade en ovillkorlig skyldighet att se till att det var flyttstädat vid ert tillträde. I princip så har säljaren gjort sig skyldig till avtalsbrott.

Dvs. om ni anlitar städare på er bekostnad så kan ni kräva säljaren på ersättning för den kostnaden, men det är med stor sannolikhet ett för litet belopp för att det skall vara värt att gå till domstol om han vägrar betala. Och säljaren kommer i så fall att dels få betala städfirman han anlitat, de har rätt till betalning även om de inte gjort jobbet, iom. att ni inte släpper in dem. Dels är han skyldig er pengar för er ev. kostnad.
 
Detta belyser värdet av att man träffar säljaren, på morgon innan affären slutförs, i huset.
Då kan man snabbt titta igenom allt, se att inte den nya spisen har "försvunnit" och att det är hyfsat städat.

Gör så! Möt säljaren två timmar före köpebrev skrivs och titta igenom huset.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Detta belyser värdet av att man träffar säljaren, på morgon innan affären slutförs, i huset.
Då kan man snabbt titta igenom allt, se att inte den nya spisen har "försvunnit" och att det är hyfsat städat.

Gör så! Möt säljaren trå timmar före köpebrev skrivs och titta igenom huset.
Två eller tre timmar innan?
;-)
 
Många städfirmor har en slags nöjd kund-garanti, ring städfirman direkt och be dem komma och åtgärda.

Se till att ha en ordentlig checklista med alla missade moment som du ger till dem. Jag hade bråttom när jag besiktigade städningen och missade tyvärr flera saker som de slarvat med. T.ex. tvättmedelsfacket till tvättmaskinen, dörrlister och lite annat.
 
hantverkare1 skrev:
Två eller tre timmar innan?
;-)
Hugget som stucket. Men jag har ändrat till två.

Jäkla Messerschmitt ;)
 
KnockOnWood skrev:
Hugget som stucket. Men jag har ändrat till två.

Jäkla Messerschmitt ;)
Förlåt...
 
Detta hände oss i somras, dock var städfirman bokad av mäklaren för att hjälpa säljaren. Huset var så lortigt!! Damm överallt, bakom elementen var det tjockt...listan kan göras lång. Källaren tror jag inte ens de varit ned i. Fönstren var igenkladdade av skit. Städfirman skickade en kollega till dem som städat och jag fick lite kryptiskt veta att det ev, förmodligen var ungdomar som städat...han röjde runt i tcå timmar och duttade lite överalllt...inte kul nör det händer men ring städfirman o låt dem komma tillbaka - de vill inte ha dåligt rykte. Ang ungdomar så kan de oxå städa, men inte de som var i vårt hus.
 
Jag förstår inte de som pratar om flyttfirman och städfirman? Städningen är säljarens ansvar, köparna har väl inget avtal med nån flyttfirma eller städfirma om städningen?

Det är med andra ord säljaren man ska klaga hos.

Antagligen måste man ge säljaren chansen att åtgärda städningen innan man får ta in städfirma själv och kräva säljaren på pengar för städningen. (För hyresvärdar är det enklare, de kan debitera den avflyttade hyresgästen för städning hur de vill...)
 
Nerre skrev:
Det är med andra ord säljaren man ska klaga hos.

Antagligen måste man ge säljaren chansen att åtgärda städningen innan man får ta in städfirma själv och kräva säljaren på pengar för städningen. (För hyresvärdar är det enklare, de kan debitera den avflyttade hyresgästen för städning hur de vill...)
Det svåra i sammanhanget är vad som är städat. Alla har olika referensramar om vad som kan anses som städat och rent.
Och vem är domare?
(Nu pratar jag inte om uppenbara fall som i inlägg # 9) men man ser väl något vad typ av människor som bor i huset vid överlåtelsebesiktning och får ställa sina förväntningar därefter som köpare.:D
 
Om man vet att en städfirma anlitats för flyttstäd så kontaktar man dem, annars säljaren som är ytterst ansvarig. Har man köpt huset av en äldre man som helst inte ville flytta så klagar då hellre jag på städfirman direkt än att gå via säljaren (så var det för oss).
Självklart har vi alla olika referenser på vad som anses som städad men om fettet hänger i fläkten så kan man konstatera ostädat...
Fick dock veta att en städfirma som anlitas att putsa fönster inte putsar bläcket utanför...det ingår ej. Spännande gränsdragningar.
 
Jäderberg skrev:
Självklart har vi alla olika referenser på vad som anses som städad men om fettet hänger i fläkten så kan man konstatera ostädat...
Fick dock veta att en städfirma som anlitas att putsa fönster inte putsar bläcket utanför...det ingår ej. Spännande gränsdragningar.
Ja, kan ju hålla med dig, att om inte fettfiltret är rengjort så kan det upplevas som ofräscht.
Men då får man kanske ställa det i perspektiv till övriga städningen.
Är det enda som missats och i övrigt OK? Ja, då är det väl inget att hålla oväsen för?
Är det en av många punkter som är ostädat? Ja, då skulle åtminstone jag höjt rösten.

Betr. fönsterputsare: Det är väl som alltid en kommunikationsak. Om man beställer och är villig att betala så fixas även fönsterblecken. (åtminstone dom flesta har denna service som extra tillägg).

Nerre inlägg 10: Ja, när det gäller hyreslägenheter så har hyresvärden ett visst enväldig beslutanderätt, men det får inte vara oskäligt, så att det blir en tvist. Det tjänar ingen på.
Jag har upptäckt en mycket effektiv metod vid överlåtande av lägenheter.
De besiktigas gemensamt av hyresvärd, ut- resp. inflyttande hyresgäst.
Utflyttande hyresgäst vet detta, och ser till att lägenheten är ren och inflyttande som träffar den som flyttar ut "face-to-face" accepterar oftast städningen. Om det är någon liten grej så fixas det direkt. Jag som hyresvärd fungerar som överkontrollant att allt är rent & helt.
Detta har fungerat klockrent i 10+ år för mig utan klagomål i efterhand från inflyttande hyresgäst, vilket var förekommande dessförinnan.

Om man tar över en fastighet finns det normalt ingen "neutral" "överkontrollant" på överlåtelsedagen.
Detta kunde ju vara en tilläggstjänst för mäklaren (jag bjuder på idén). Han skall ju på pappret tillse både säljare & köpares intresse. :x
 
Redigerat:
Det har ju tyvärr varit en del skriverier om hyresvärdar som slentrianmässigt debiterat hutlösa priser för flyttstädning även fast avflyttande hyresgäst har städat själva. Men det var nog ett tag sen jag läste om det.
 
Nerre skrev:
Det har ju tyvärr varit en del skriverier om hyresvärdar som slentrianmässigt debiterat hutlösa priser för flyttstädning även fast avflyttande hyresgäst har städat själva. Men det var nog ett tag sen jag läste om det.
Så är verkligheten. Det finns både seriösa och oseriösa hyresvärdar, liksom villaägare som skiter i allt och dom som håller sin fastighet i skick och rent o snyggt.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.