Fick i somras elproblem i huset, elbolaget som är nätägare konstaterade att det blivit avbrott i jordledning i matningen till huset. Det ledde till omfattande problem med diverse maskiner i huset, då bl.a Kyl frys värmepumpar m.m gick sönder.
En tillfällig kabel drogs över tomten ifrån matarskåp till mätarskåpet på huset. Efter kontakt med elbolaget så gjordes anmälan till vårt försäkringsbolag och elbolaget gjorde likadant till deras bolag. Vi fick till slut ersättning ifrån vårt försäkringsbolag med kraftiga åldersavdrag på de flesta vitvaror. Efter kontakt med elbolaget skickade vi en sammanställning på de kostnader vi inte fick ersättning för ifrån försäkringsbolaget. ca 70 000:-. Ni står det helt stilla kabeln liger kvar och är snart ett med naturen och ingen ersättning har vi fått. Vilka möjligheter har vi att gå vidare?
 
Avbrott i ledaren för jord/nolla, den s.k. PEN-ledaren, är ett mycket allvarligt fel. Det innebär att den vanliga fasspänningen på 230 V plötsligt kan bli närmare 400 V och det är risk för stor brand förutom trasiga apparater. Tyvärr drabbas man av åldersavdraget på apparaterna. Jag skulle prova att kontakta Elsäkerhetsverket och fråga om ersättningen från nätägaren vid fel. Nedgrävning av ny kabel inne på din tomt brukar man själv få ordna men försäkringsbolaget borde stå för en stor del av kostnaden om man anlitar en maskingrävare.
 
  • Gilla
Danne76a
  • Laddar…
Ja det var ren tur att vi kom hem 20 minuter innan det började blinka i lampor och ryka ur kyl och frys.
Har fått uppfattningen om att nätägaren skall stå för bytet av kabeln men det tar tid. Detta hände i början av juli.
Tar kontakt med Elsäkerhetsverket och kollar deras syn på saken.
Tack för ett bra svar!
 
Jag tolkar att det gäller kabeln inom er fastighet?

Den kabeln är din egendom/ansvar. Så nätbolaget har nog inget ansvar för skador som beror på den. Om felet finns på deras sida om överlämningspunkten så skulle det nog vara deras ansvar.
 
  • Haha
Joonazz
  • Laddar…
Eftersom han skriver att dom lagt en tillfällig kabel mellan matarskåp och mätarskåp, så uppfattar jag som det då är elbolaget kabel. Fastighetsägaren ansvarar väl bara för anläggningen efter mätaren.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tolkar att det gäller kabeln inom er fastighet?

Den kabeln är din egendom/ansvar. Så nätbolaget har nog inget ansvar för skador som beror på den. Om felet finns på deras sida om överlämningspunkten så skulle det nog vara deras ansvar.
Vems fastighet kabeln ligger på spelar väl ingen roll?

Det är som du säger anslutningspunkten som räknas, ofta(st) elcentralen i huset. Allt före den ansvarar nätägaren för.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Fick ny kabel av el bolaget utan problem.
Det var deras sa dom på grund av att den låg före mätaren.
Fast den låg på min tomt
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Eftersom han skriver att dom lagt en tillfällig kabel mellan matarskåp och mätarskåp, så uppfattar jag som det då är elbolaget kabel. Fastighetsägaren ansvarar väl bara för anläggningen efter mätaren.
Vid mina kontakter med nätägaren har jag förutsatt att det är deras ansvar före mätarskåpet. De har heller inte uttryckt en annan åsikt utan anser att det är deras ansvar att byta kabel och ersätta det som inte vårt försäkringsbolag täcker. Tyvärr har det nu gått snart ett halvår utan ett tecken på detta.
 
H hempularen skrev:
Jag tolkar att det gäller kabeln inom er fastighet?

Den kabeln är din egendom/ansvar. Så nätbolaget har nog inget ansvar för skador som beror på den. Om felet finns på deras sida om överlämningspunkten så skulle det nog vara deras ansvar.
Det gäller kabeln ifrån Elbolagets matarskåp utanför tomten fram till vårt mätarskåp på huset. Överlämningspunkten är väl vid mätarskåpet?
 
K KA-1 skrev:
Det gäller kabeln ifrån Elbolagets matarskåp utanför tomten fram till vårt mätarskåp på huset. Överlämningspunkten är väl vid mätarskåpet?
Ja det ska dom byta
 
Efter att idag ha kontaktat VD:n för företaget så kommer de byta kabeln nästa vecka.
Som genom ett under.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.