Hej!

Jag och min fru har precis flyttat in i ett nybyggt hus. Misstänker att det kommer bli många inlägg här för att lära sig om det här med husägande.

Vi ska investera i utebelysning och har två frågor.

Vi har 5 framdragna uttag på utsidan där det i en dosa är 3 kablar. Det enda jag behöver göra är att döda strömmen, skala kabel, montera armaturen och koppla inkablar. Men, får jag göra detta utomhus? Tycker det är lite otydligt och spretigt med som gäller när man letar information på nätet. Vill ju gärna att försäkring ska gälla om något händer.

Fråga två gäller själva infästningen, det är ett trähus och lätt att skruva rakt in men behöver jag nåt att täta med extra eller hur fungerar det?

Hoppas på hjälpsamhet från er kunniga människor.

Mvh,
Daniel
 
Det är bara att skruva. Det finns inget känsligt på utsidan av fasaden.

Elinkoppling däremot måste göras av en elektriker. (Antar att det är 230v)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bara att skruva. Det finns inget känsligt på utsidan av fasaden.

Elinkoppling däremot måste göras av en elektriker. (Antar att det är 230v)

Tack för svaret!

Jag gick elprogrammet för 20 år sedan och fick begränsad behörighet 2 då, har dock aldrig varit verksam som elektriker. Är det något som påverkar? Installationen av armaturen som sådan känns ju inte märkvärdig.
 
Vet inte vad som gäller där men det är ju inte direkt svårt att koppla in en lampa..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vet inte vad som gäller där men det är ju inte direkt svårt att koppla in en lampa..
Nä i det här fallet tycker inte jag det heller men vill inte göra tvärtom från vad ett försäkringsbolag hade krävt. Tänkte att det är värt att kolla här för att det finns mycket erfarenhet av det mesta här.
 
Inkopplingen kräver behörighet ja. Om din BB2 fortfarande är giltig så är den automatiskt omvandlad till B idag. Med denna behörighetsnivå får du göra jobbet.

Men vad som egentligen gäller är ett väl och säkert utfört jobb. Allt annat är sekundärt. Försäkringsbolag (som inte har något med behörighetskravet att göra), elsäkerhetsverk, ellagen och brottsbalken träder in först om det sker en olycka pga felaktig inkoppling. Är du orolig för att det ska ske så låter du helt enkelt bli. Men du kommer troligen att göra ett minst lika bra arbete som en yrkesman.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.