På en gamma betongplatta ute will jag lägga klinker (eller bättringslägga). Det kommer att stå något rätt tungt på klinker sedan och därför vill jag inte göra det med en kamm.
Kan jag lägga klinker i massivt bruk och vilken ska jag välja? Ej under tak, bör vara frostsäkert.
 
Jag kanske missförstår frågan, men anledningen till att man kammar fixet är för att få heltäckande fix. När plattan trycks ner i fixet så kan luft effektivt evakueras och används rätt teknik ska täckningen bli perfekt.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Aha. Som klinkersen ligger nu så är det mest ihålig under så det blev väl inte så bra och jag är rädd att bärkraften blir dålig.
 
Ja, är det "ihåligt" under, (s.k. bom) så klarar klinker mycket mindre belastning.
Men det beror på någon annan orsak än att en fixkam har används vid läggandet. Tex för torrt fix, felaktigt fix, och/eller dåligt underlag.
 
Nja, man kammar väl fixet för att få en viss justeringsmån och det blir oftast inte full täckning.
I "heavy duty" sammanhang, och där påfrestningen är konstant som i en simhall, så har jag läst att man lägger så att hela plattan garanterat ligger ner i fix.
 
Claes Sörmland
Kammar man korrekt så blir det inga lufthål under.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kammar man korrekt så blir det inga lufthål under.
Och hur gör man då?
 
Claes Sörmland
Det viktigaste är att kamma åt ett hål så att åsar och dalar ligger parallellt. Sen rätt kamstorlek i förhållande till platta och fix som är lagom styvt.

När plattan sen trycks ned så trycker åsarna ut i dalarna och fixet blir homogent. Luften i dalarna slinker ut på sidan eftersom alla dalarna ligger öppna.

Finns fina videos på Youtube som visar detta med genomskinliga glasplattor istället för klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.