Har en ganska lång husvägg. Den är ca16,5 m, idag har jag 2st up/downlight från konstsmide Modena som jag skall sätta ca 50 cm in från varsitt hörn. Behöver lite hjälp om antal och var. Har skissat lite enkelt i "sweethome3D för att se ungefär. Det får inte bli för mkt. Dessa alternativ har jag funderat över.

1. som bilden visar. Med jämna avstånd mellan ljuspunkterna. tot 5 st (Up/down) ca avstånd 0,50/4,5/8,3/4,5/0,5 i cm

2. up/down i hörnen.En up/down i mittten av väggen. ca avstånd 0,5/8,3/0,5.

Eller vad tycker ni?? Fler alternativ tas tacksamt emot.

Kan bifoga med .sh3d filen om någon vill.
 
  • spotlights.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vad tror du om att centrera beslysningarna mellan det vänstra hörnet och det första fönstret samt mellan de båda efterföljande fönstren? Därefter skulle jag fundera på två belysningar på den långa väggen, båda lika långt in från fönster resp hörn som avståndet blir till hörn/fönster för den belysning som sitter längst till vänster..
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Skall rita upp och kolla, nu har jag använt avstånden och inte brytt mig om fönstrens placering särskilt mycket.
 
Nu då...kanske ser mkt ut. Dock har jag inte hittat up/downlights modeller ännu i sweethome3d. Så visar endast down.


hus vägg 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 skrev:
Nu då...kanske ser mkt ut. Dock har jag inte hittat up/downlights modeller ännu i sweethome3d. Så visar endast down.


[bild]
Ja, det blir nog ganska mycket.. Jag skulle kolla med endast tre, en på vardera hörnet och en centrerad mellan de bägge större fönstren. Läckert program du använder! :)
 
Håller med. Då kan man undra om jag skall behålla placeringarna på de yttre eller flytta de närmare hörnen.

Programmet heter "sweethome3D" och är gratis. Lite som sketchup men betydlit enklare att göra enkla planlösningar. Går även att exporter sketchup modeller till det. Super program...
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
[media]
Alt 1

[media]
Alt 2
Dina nya bilder verkar inte vilja vara med Mattias :(
 
Nu då..tror det blir bättre att ta ut dem i hörnen igen. Då fönstret längst till vänster är ett sovrums fönster och de i mitten är köket.

hus vägg 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hus vägg 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju en fråga om tycke och smak, men jag hade absolut gått på det senaste alternativet. :)
 
MaWa71 skrev:
Det är ju en fråga om tycke och smak, men jag hade absolut gått på det senaste alternativet. :)
Det blir det sista alternativet...fullärd att koppla återkommer när det blir klart.
 
Två upp/ner, en på varsitt hörn och emellan spottar i takfoten. Kan du inte göra en bild på det också så får man se hur det skulle bli? :)

//Patrik
 
Här kommer en enligt önskemål, ser snyggt ut. Dock har jag inte hittat en up/downlight att sätt in utan får sätta in 2 st lampor för dem. Nu har jag bara slängt in lite takfots belysning på måfå.
hus vägg takfot.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nej, jag tar alternativ ett.
 
Hej igen,

Nu är de uppe...skickar en dag bild nu. Fotar i kväll och lägger in den imorgon.

DSCN0721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN0722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.