Går det att montera en top grade luft/vatten på väggen eller på grunden?
Anledningen är att jag annars måste gjuta en plattta ovanför ett avloppsrör?

Grus, jord, husvägg, en spade, löv, utgrävningsarbete vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katalogsida med bilder av två luftvärmepumpar samt dimensioner och designutmärkelser, visad på en mobil enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utomhusdelen väger 151 kg enligt specen. Det är inget man bara hänger på väggen. Ett rejält lager makadam och betongplattor är ett alternativ.
 
J Josth skrev:
Utomhusdelen väger 151 kg enligt specen. Det är inget man bara hänger på väggen. Ett rejält lager makadam och betongplattor är ett alternativ.
Rejäla konsoller skulle iof klara vikten om det fördelades på en längre sträcka på vägg och grund men gissar att det inte finns prefabriserat. Anledningen att jag eg vill undvika att ställa den på marken är ju pga åtkomst för röret på bild.
Men det får nog bli en platta på mark trots allt.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
R
Är de inte ett perfekt rör o led ner kondensvattnet från pumpen?

Kapa, sätt en förgrening och gjut en platta med en golvbrunn i eller liknande.
 
R Raecer11 skrev:
Är de inte ett perfekt rör o led ner kondensvattnet från pumpen?

Kapa, sätt en förgrening och gjut en platta med en golvbrunn i eller liknande.
ett alternativt helt klart men vi har ett stuprör någon meter bort annars.
 
R
T Tokv41 skrev:
ett alternativt helt klart men vi har ett stuprör någon meter bort annars.
Gjut plattan / använd marksten utanför röret så är de ju åtkomligt.

Skruva fast i fasaden kan även leda till oljud inne
 
  • Gilla
Tokv41
  • Laddar…
T Tokv41 skrev:
Rejäla konsoller skulle iof klara vikten om det fördelades på en längre sträcka på vägg och grund men gissar att det inte finns prefabriserat. Anledningen att jag eg vill undvika att ställa den på marken är ju pga åtkomst för röret på bild.
Men det får nog bli en platta på mark trots allt.
Blev det bra tillslut? Har själv nu gjutit en platta på mark för en top grade utedel. Men nu ska det förberedas för elmatningar, avrinning i rör för kondens etc. Och helt hopplöst att hitta bilder hur den ser ut på baksidan. Anslutningar baksidan? Höger, vänster? Installationsmanual ska jag få med leveransen men samtidigt förbereda för kommande installatör. Har du några tips eller bilder som kommit längre i processen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.