Hejsan,

någon som känner igen (se bilden) ventilen och dessutom kan ge exempel på nya utbytesventiler ?

Tror att ventilerna är från 50-talet, röret som ansluter underifrån är ett stålrör med en utvändig gänga G3/8.

(den lilla tappen kärvar så termostaten funkar inte som den ska...)

Olyckligtvis kärvar nästan alla ventiler... :(

Tacksam för svar!

MVH/Jörgen
 
  • IMG_0646.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Prova att ta tag i den utstickande pinnen med en tång och dra den ut och in ca 50 ggr. Tänk på att du under tiden gröper ut/ tar bort eventuella avlagringar i ventilen. Sitter pinne fast så knacka till den ordentiligt. De flesta byter ventiler i onödan när allt ventilen behöver är en smäll/genomkörare.
 
för att vara en ventil från 50-talet ser den ju i princip ny ut ....
Prova det som J_mannen skriver, annars bara byta ut mot en ny mma el danfoss
 
Staffans2000
Denna ventil är av betydligt yngre datum = Tur för dig = nutida standard = lätt att byta ut!!
 
Hejsan,

jo jag har testat jucka tapparna ordentligt, slagit på huset, tappen etc men tyvärr ingen större framgång :(

Alla ventiler är vända åt "fel" håll men nu tror jag att jag lyckats tyda vad de heter: "AN10 MMA".

Frågan är EXAKT vilken ventil kan man ersätta dem med ?

Ska kolla med lokala rörisen i veckan, men om någon vet tar jag tacksamt emot tips etc.

Ps MMA har utbytes insatser men jag har hört att man kan ha otur med dessa då packningar (?) ej tätar bra mot ett gammalt hus...vet ej om det stämmer.

Tack för era svar.
mvh/Jörgen
 
Det är en relativt modern MMA, det enklaste vore väl att kolla med en röris och det säkraste vore att kolla med MMA själva.

Tänk på att den går ganska trögt den där pinnen. Du säger att nästan alla kärvar ? Det låter konstigt på såpass nya ventiler, säker på att du trycker in den ordentligt ? De ska inte särsklit långt in, max nån mm. Prova med en tång och tryck in den ordentligt medans du tittar noggrannt.

Mvh
 
Väcker en riktigt gammal tråd till liv då jag har samma ventil som den på bilden men min fungerar upperligt, problemet är bara det att är jag sätter på termostaten så får jag ingen värme.. Gissar att termostaten kan ha gått sönder eller rörmockaren gjort något med den när han installerade nya element i andra delar av huset?

I vart fall går piggen fint så jag tror ju att det är termostaten och den verkar man inte kunna göra mycket med..

Skulle denna passa på ventilen för urbyte..

http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2990/?select=true

Befintlig termostat monteras genom/demonteras genom att man vrider på plasten "längs in" mot elementet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.