Hej,

vi köpte våran första villa fastighet några månader sen. I fastigheten ingår en litten friggebod. Tanken är att isolera boden över tiden så vi kan senare använda den som isolerad lager utrymme osv.

Vi började med att lägga golv. glasull över regler i 60cc med ångspärrfolie över och sen råspon täckande.
När vi var klar några dagar sen och det började snöar första gången måste vi ställa fast att taket inte är tät. Jag bifoga några bilder. Det är ihopsatta plastpaneler som man kan köpa dom hos bauhaus osv. Före ägaren har skruvit in i paneler och det droppar vatten genom på olika ställen.

Vi vill gärna också isolera väggen och taket. Eftersom allt självfix komma kosta pengar och tid, är vi tveksam hur vi ska fortsätta innan takfixet. Vi ber vänlig om goda tips från mer erfarna byggare hur man smidigast byta ut en sån befintlig tak mot en som är tätt. Kanske finns där även planritningar för nya tak konstruktionen? Vi fundera om behålla balklaget och sätta upp nya paneler (hur sätta man ihop dom så de är tätt?) eller kanske använda oss av takpapp på träskivor istället eller sätta up en riktig liten sadeltak.

Det känns dumt att riva hela boden och köpa en färdig boden. en boden i den storlek kostar kanske 50.000 hos bauhaus och då har man ingen isolering eller el osv heller.

Jag och min sambo är ganska händiga och har god om utrystning med kapsåg osv. men har inte mycket erfarenhet med takbyte.

Tar tacksam emot alla tips!

Vänliga Hälsingar från Östergötland,
Stefan

Innertak av plastpaneler med synliga skruvhål och tecken på vattenläckage, samt del av träregelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på otätt tak bestående av skarvade plastpaneler med synliga vattendroppar och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett otätt hörn av ett tak visar insidan med ångspärrfolie, isolering och synliga droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasttakpaneler i friggebod med vattenskador och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläckage i hörnet av en friggebod där takplastpaneler möter träbalkar med synlig kondens och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av friggebod under renovering med synliga träreglar och plasttakpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En friggebod med ett provisoriskt skyddat tak står i ett skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Hej
Jag vet inte hur hantverkskunniga ni är men det är viktigt att få plastfolien på rätt plats. Vad gäller taket hoppas jag att ni löst det redan. Man kan titta i träguiden och hitta bra råd.

https://www.traguiden.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.