Jag skall bygga ut c:a 8 m2 (med golvvärme).
Grunden skall självfallet ansluta till den befintliga torpargrunden.
Min frågeställning är helt enkelt vilken grundtyp som är bäst till detta:
Platta på mark (med rörelsefog…) eller torpargrund.
:thinking:
 
Torpargeund är ju inte att rekommendar på nybygge då det är förknippat med fuktproblem.
 
Generellt sett är svaret platta på mark. Sedan måste man titta på höjdförhållandena i ditt fall. Som framgår av föregående inlägg bör man undvika torpargrund vid nybyggen idag. Skälet är att dagens isoleringsstandard gör att krypgrunden (uteluftsventilerad sådan) blir för kall.
 
  • Gilla
Bedholm
  • Laddar…
OK, så jag antar att platta på mark med rörelsefog är det säkraste kortet. Hur gör man med en ventil från bef. torpargrund som ligger i vägen? Är det OK att gjuta in ett rör i plattan för denna?
 
Det är svårt att diskutera detta i detalj utan att känna till hur hög den befintliga muren till torpargrunden är. Jag antar att plattan hamnar på en lägre nivå än nuvarande golv? Den gamla grundmuren kan då inte inlemmas i det nya rummet utan måste avskiljas med en isolerad sockelvägg som också kan ge plats för en ventiationskanal. Om krypgrunden har många ventilationsöppningar i förhållande till sin storlek kan man kanske sätta igen någon. Det är inte alltid en fördel med många öppningar.
 
Befintlig mur är c:a 20cm hög där det är som lägst, marken är väldränerad.
Det är bara 3 ventilationsöpningar (källare i halva huset, dock inte vid den planerade grunden). Inga spår av fukt i den befintliga grunden heller.
Men problem kan man nog lätt skapa om man gör fel...:thinking:
 
Bästa lösningen tycker jag är att först mura en kantmur av lecasten (alternativt färdiga lecabalkar eller andra typer av färdiga kantelement), fylla upp med 15 cm packad makadam, 20 cm frigolit och därpå gjuta en 10 cm tjock platta av betong. Mot den befintliga grundmuren skapar du en rörelsefog genom tunna skivor av frigolit. Konsultera gärna någon som är kunnig i grundläggningsfrågor.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Det kommer att bli en gjuten platta...
Men nästa fråga är om det kommer att fungera med klinkers mellan den nya plattan och den befintliga delen av huset?
Det kommer ju att vara en rörelsefog, så spontant kan det bli problem. Finns det någon lösning på detta?
:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.