Måste man ha ett bygglov för 20-30.000 kr för å bygga ut hur litet det än är?
Måste man ha en KA och byggförsäkring osv för å bygga ut?

Funtar på å bygga ut ca 35 kvm 1 ½ plan, där nedervåning ska bli ett stort vardagsrum och övervåning ett sovrum...
vad kan man tänkas räkna på i ekonomi här?
 
Jag byggde ut ca 50 m2 och mitt bygglov kostade 6 tusen...
 
hmm...jo men kostar det då mindre med bygglov om man bara ska bygga ut mot om man ska bygga helt nytt?
 
Hmmm... är nog komunrelaterat.
Jag bygger till ca 45 m2 och jag har för mig att jag gav runt 1.600 för bygglovet. Och då var det inkluderat ca 600 kr för speciell ansökan för kamin.
Grundavgiften låg alltså på runt 1.000 kr för utbyggnad och jag fick ett muntligt godkännade samtidigt jag lämnade in ansökan med klartecken att börja gräva.
Skriftliga godkännandet fick jag efter ca två veckor.

Har KA krav och något kontrolldokument som skall fyllas i av berörda ansvariga innom olika områden så som Grund, El  etc .men inte hört ett ljud om krav på någon byggförsäkring.
Komun = Alvesta.
 
Jag bygger ut 30 kvm byggyta (=60 kvm boyta för två vårningar) och behövde inget bygglov för detta.
I vår koumun får man bygga ut 40% av byggytan eller max 50 kvm om huset är på oplanerad mark (landsbyggd) med reservation för 5 m till granne, strandskydd m.m.
 
ok, får kika med komunen då helt enkelt...
så här ser det ut idag...
 
  • idagskiss.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och sä här är tanken att det ska bli...
 
  • imorrnskiss.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tanken är att jag ska kunna göra det här gradvis med den "stora" utbyggnationen sist.
Däremed skulle jag kunna göra det mesta själv och spara mig en slant på´t! ::)
 
har fått pris på 70.000 kr för stommen till den "stora" utbyggnaden...
Är detta ett ok pris eller kommer man billigare undan om man bygger denna själv?

Vad tror ni att detta kan landa på?
bygga ut ca 45 kvm, kakla badrum på ca 6kvm lägga nytt golv och byta entrésida.

/fundersam
 
Hej!

Vi bygger ut 28 m2 källare + 1 våning 28 m2 och en övervåning 16 m2 (med terrass).
70 000 låter jättebilligt för stommen tycker jag. Är fasad, isolering och gips med där? Och grund? Det ser ut som plintar på bilden.
Du verkar ju också ska bygga ett nytt kök och ett nytt badrum. Bara det borde väl rasa iväg på i alla fall 200 tusen tillsammans minst.

Vi räknar med minst 1,2 milj för vår totalrnovering inklusive utbyggnad. Den innehåller efter utbyggnad tre badrum, ett kök, en tvättstuga och 8 rum.

/pinebar
 
njae, asså 70 lakan är för en timmerstomme, själva fasaden och regelverket samt takstolar.
Ingen grund, isolering, mellanbjälklag etc.
Plintar ska det vara också...
Jo det ska bli nytt kök och badrum men båda är ganska små och kommer ligga på samma ställe som idag och vi har en hel del nytt material till detta så det stora här kommer vara att kakla och lägga klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.