7 226 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Utbyggnad - torpargrund eller platta på mark
Sida 1 av 2
Hej!
Vi planerar en utbyggnad om ungefär 60 kvadrat som kommer byggas i vinkel mot vårt befintliga hus som är hus med källare (grunden/källaren är hålbetong) och sedan trästomme. Sockelhöjden är ca 40 cm och målet är att det blir golv i utbyggnaden i nivå med befintlig byggnad. Tanken är att utbyggnaden byggs med trästomme.
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag: Är det värt att bygga krypgrund på utbyggnaden för att slippa att en platta på mark skjuter på mot befintlig grund och källare (med sättningar som resultat) eller är det viktiga att det bara byggs bra?
Vi har önskemål om vattenburen golvvärme i utbyggnaden vilket ev. talar emot krypgrund, eller är det även detta enbart en fråga om att det byggs bra?
Känner mig otroligt förvirrad! Några tankar?
Vi planerar en utbyggnad om ungefär 60 kvadrat som kommer byggas i vinkel mot vårt befintliga hus som är hus med källare (grunden/källaren är hålbetong) och sedan trästomme. Sockelhöjden är ca 40 cm och målet är att det blir golv i utbyggnaden i nivå med befintlig byggnad. Tanken är att utbyggnaden byggs med trästomme.
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag: Är det värt att bygga krypgrund på utbyggnaden för att slippa att en platta på mark skjuter på mot befintlig grund och källare (med sättningar som resultat) eller är det viktiga att det bara byggs bra?
Vi har önskemål om vattenburen golvvärme i utbyggnaden vilket ev. talar emot krypgrund, eller är det även detta enbart en fråga om att det byggs bra?
Känner mig otroligt förvirrad! Några tankar?
Snarlikt här också fast har stenmur som grund(torpargrund) - man undrar vad som är bäst och varför det just är bäst att "bygga samma typ" - höjdmässigt förstår man ju men om andra saker spelar in oxå undrar man..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bästa grundläggningssättet är ofta en isolerad betongplatta på mark. Jag har själv gjort en tillbyggnad till ett 30-talshus med huggen granitgrund med en sådan lösning. Bara en frigolitskiva som isolering mot stengrunden. Sedan valde jag av flera skäl att använda den lägre golvnivån i tillbyggnaden och ansluta till det gamla med en lätt trappa. Även om man vill behålla samma golvnivå som den befintliga byggnaden fungerar det. Man reglar upp en oisolerad golvkonstruktion. Oisolerade krypgrunder skall man inte använda idag, de ger bara upphov till fuktproblem. Historiskt sett har krypgrunder fungerat endast pga omfattande värmeläckage neråt.
Vår källare består av natursten som hålls på plats av ett förvånansvärt tunt murbruksskikt. Vi gjorde en utbyggnad inkl. källare på andra sidan huset och det var en nervös tid då 5m lösa naturstenar vart blottlagda några veckor. På kommande utbyggnad utgår källare och just nu lutar det åt en förhöjd platta med ett rejält lager isolering under. Men jag vacklar för det verkar inte finnas någon "rätt" väg. Det rekommenderas plintar eller krypgrund eller platta eller källare beroende på var man letar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Många traditionella byggmetoder fungerar inte idag pga de extremt höga kraven på isolering, som i sin tur betyder ett minimalt värmespill till de kalla områdena. Eftersom varm luft kan innehålla mer fukt i form av vattenånga blir det en ofrånkomlig kondensation när den varma luften kyls av, t.ex. av en oisolerad betongplatta. Grundläggning på plintar med i övrigt öppen grund fungerar eftersom genomvädringen blir mycket stor, men kan ju ge upphov till andra oönskade effekter pga vilda djur mm. En källare med en isolerad betongplatta i botten fungerar också men är ju inte gratis. Krypgrunder fungerar inte! Charmen men också risken med Byggahus är att här blandas amatörer med proffs, alla med varierande utbildningsnivå. Man måste alltid tänka själv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En isolerad platta med uppreglat golv utan isolering fungerar. Betongplattans kanter liksom grundmurarna måste också vara isolerade. Räkna med att lecasten har halva isoleringsförmågan jämfört med mineralull och liknande. Bäst är sandwich varianter med inlagd frigolit. Hur det befintliga huset är isolerat saknar egentligen betydelse. Man bör betrakta varje byggnadsdel för sig. Isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafiber är alltid bra eftersom de har bättre hygroskopisk förmåga (fuktabsorberande) än t.ex. mineralull.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Rörarbeten under ett uppreglat golv har fördelen av att det sker i ett uppvärmt utrymme som onödiggör isolering av enskilda rördelar. Beroende på typen av rördragningar måste man kanske överväga någon form av inspektionslucka.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Poängen är att utrymmet under golvet är uppvärmt i betydelsen att det får spillvärme genom det uppreglade golvet. Så väldigt mycket påverkar det nog inte värmekostnaderna. Det är som att ha ett rum som saknar element. Lämplig höjd på utrymmet är mest en praktisk fråga. Vad behövs för att det nya golvet skall få rätt nivå? Om man behöver kunna komma in för att inspektera eller utföra arbete skulle jag nog tycka att 50-60 cm är rätt trångt. Några teoretiska gränser kan jag inte komma på.
Hur blir det med eventuell köldbrygga(kondens)inne i den äldrejustusandersson skrev:Många traditionella byggmetoder fungerar inte idag pga de extremt höga kraven på isolering, som i sin tur betyder ett minimalt värmespill till de kalla områdena. Eftersom varm luft kan innehålla mer fukt i form av vattenånga blir det en ofrånkomlig kondensation när den varma luften kyls av, t.ex. av en oisolerad betongplatta. Grundläggning på plintar med i övrigt öppen grund fungerar eftersom genomvädringen blir mycket stor, men kan ju ge upphov till andra oönskade effekter pga vilda djur mm. En källare med en isolerad betongplatta i botten fungerar också men är ju inte gratis. Krypgrunder fungerar inte! Charmen men också risken med Byggahus är att här blandas amatörer med proffs, alla med varierande utbildningsnivå. Man måste alltid tänka själv.
byggnadens grund gentemot den uppvärmda uppreglade tillbyggnaden? 😯