Jag ska bygga ut mitt hus med en vinkel på 30kvm(enplans). Det kommer bli ett vardagsrum. Grunden har vi valt att göra en torpagrund. Vad kan man förvänta sig att detta kan kosta mellan tumme och pekfinger?
 
2-300.000:- ca
 
Jag har nästan blivit klar med en utbyggnad 40m + ävervåning ca 20m2.

Jag kommer att hamna runt 300.000. Torpargrund... och jag har gjort allt själv förutom grävning el vvs.

Kalkylen ar varit ganska rätt. Det som slog fel var det invändiga. Det blev mycket dyrare med alla lister golv etc. Jag blev varnad innan att det är det som man räknar fel på, men det blev ändå dyrare. Så jag får väl varna dig oxå.
 
Jag har fått en offert på dessa 30kvm med ryggås tak på 310' utan schaktning och fönster(eftersom jag skulle byta dom andra i huset). Allt arbete + material(ej el,plåt och trägolv) ingår. Vad säger ni ,är detta dyrt eller inte?
 
Låter allt lite dyrt, tycker jag.
De dyra materialen (takbeklädnad, fönster och dörrar, mm.) är ju exkluderade.
Jag bygger en liknande tillbyggnad:

30kmv
Materialkostnad:
Gjuten platta med 35cm markisolering, grus, sand och golvvärme (vatten), mm. 18000:-
Stomme i limträ med fri takhöjd om nio meter. 12000:-
Beklädnad in & utvändig samt isolering (ekovilla). 18000:-
"Takstolskonstruktion" i limträ. 8000:-
Beklädnad tak in och utvändig med isolering och tjärpapp (senare plåt på det). 12000:-
Tio fönster 8*21, lunettfönster och dubbeldörrar (superenergi och inbyggda spröjs, mm). 62000:-
Listverk in och utvändigt: 4000:-

Summa: 134000:- + arbete (som jag gör själv)
Tillkommer: Takplåt, fönsterbleck, hängrännor och stuprör, el. Kostnad: Beroende på val av takplåt. Från 50:-/kvm till 1000:-/kvm.
Beroende på val av intelligent elsystem (lutar åt EIB).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.