Vi bor i ett timmerhus som är från ca 1850-talet. Huset är 8 x 8 m (ja helt kvadratiskt), ovanligt men sant. I vinter har vi haft problem med läckande tak. Takbeklädnad är pannplåt. Vi har funderat länge på att bygga ut. Tycker att vi är lite trångbodda. Ska vi byta tak är det ju inte ekonomiskt eller praktiskt för den delen, att byta tak och sen bygga ut. Ett tak är ju inte något man skarvar direkt!

Vi vill och tycker det blir snyggat om vi bygger ut åt sidan. Vi vill bygga i timmer. Vi vill gärna ha torpargrund om det är möjligt. Då till frågorna som snurrar i mitt huvud:(:

Kan man köpa en gammal timmerstomme t ex en lada och bygga ut med?
Kan man bygga på torpargrund?
Kan man skarva på timmer på det befintliga huset?
Måste man ha ett "tungt tak" på en timmerstomme? Vi har ju plåt nu men det har nästan säkert varit tegel förr.
Är det någon som har någon aning om kostnad, alltså uppbyggnad av timmer och markberedning? Det invändiga får man kolla senare.

Hoppas det är någon som har lust/kan hjälpa mig med mina funderingar. Jag skickar med en bild på huset sett framifrån. Vi har tänkt att bygga ut åt höger sett som det är. Tyvärr går det inte åt andra hållet för där står ett soldattorp. Annars hade blivit en snyggare lösning.
Jag tar emot alla idéer och tips med glädje!d^_^b
 
  • torpet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
O Jansson
  • Laddar…
Du måste inte ha tungt tak, även om det är en fördel, speciellt om du gör utbyggnaden i timmer. Det befintliga huset har satt sig, så där spelar det ingen roll längre.

Torpargrund funkar. Timmer går att "fälla in" Skarva har man egentligen endast möjlighet att göra när man timrar upp ett hus.

Även om du får tag på gammalt timmer så måste det få utrymme för att sjunka, det vill säga att du inte kan bygga det i liv med nuvarande tak. Mitt tips, bygg lösvirke, och byt taket samtidigt! Men det är lite synd att ändra husets estetik anser jag, speciellt med tanke på hur fint det såg ut!
 
Tack så jättemycket! Lite klokare blev jag. Jag vill verkligen att det ska bli riktigt. Göra så små ingrepp som går (fast en utbyggnad är ett stort ingrepp), bevara utseende och estetiken, använda så mycket naturligt material som möjligt och förstöra så lite som möjligt. Inte lätt detta...
 
Om du skall hålla dig till traditionen och välja en vanlig typ av tillbyggnad (för enkelstugor, 8*8 är lite ovanligare och låter ev. som ett korsplanshus men jag utgår från enkelstugealternativet då du kallar det soldattorp) så är 2 framkammare ett alternativ, dvs till höger med ett rum framtill och ett baktill på huset (så som bilden visas). Eldningen i dessa rum skedde ofta från en eldstad placerad mot salen vägg, nuvarande mitten på ytterväggen.

Har du korsplan kallas nog inte utbyggnadsalternativet framkammare, men lösningen kan nog fungera ändå.
 
Vårt hus är nog lite mer åt korsplanshållet. Soldattorpet är huset som står bedvid. I mitten av vår hus nu är ju murstocken. Vedspis i köket, Mikado-kamin i "salen" och i kammaren har det nog suttit en liten kakelugn en gång i tiden. Uppvärmning i den tilltänkta utbyggnaden blir ju också ett huvudbry. Då utbyggnaden kommer för långt bort från murstocken. Just nu har vi direktverkande el och det vill vi ju givetvis försöka ändra på. Vi har eventuella idéer att mura upp en till murstock i den nya delen. Så att huset ser mer symmetriskt ut. Vi har även funderingar på att göra en till farstukvist på framsidan. Annars kommer huset se lite mysko ut. Tror vi. Tänk om jag hade en ritning så kunde jag visa bättre hur det ser ut/kommer se ut, som det ser ut i mitt huvud!:) Tack så länge för alla svar!
Jenny
 
Ok, felläste... En ritning på en liknande (fast spegelvänd) framkammarlösning finns i en rätt rolig bok, tolv hus - Finn Werne. Framkammarlösningar tycks vara vanligare söder över och huset som visas är från Blekinge, men även i Hälsingebygden som jag ser att du rotat dig i har ju sidokammare.Finns exempel på det med i boken...

Har också direktel men försöker i möjligaste mån värma med vedspis, 2 kakelugnar och luftluftpump...
 
Jag tittar i "Tolv hus" nu. Den planlösning som mest liknar vårt hus är Dubbelhuset från Bohuslän. Det är en jättetrevlig bok. Där kan man ju få lite tips och idéer. Tack för tipset!
 
Jag ska rätta lite. Vårt hus har en planlösning som är en blandning av Dubbelhuset från Bohuslän och Halvkorsbyggnaden från Ångermanland.
 
Vad bra att du vill bygga ut i timmer!
Jag tror inte att vanliga villautbyggnader skulle fungera bra med detta hus, t.ex. låga utbyggnader på kortsidorna med flackt pulpettak, kanske brutet tak, ryggsäckar osv. Dels för att det sällan blir snyggt, dels för att huset inte är rektangulärt. Tvärtom är nog förlängning det bästa. Sannolikheten att du hittar en gammal stomme med exakt rätt bredd 8m, är nog liten, i så fall är noh det huset längre än ditt befintliga. Att hitta en smalare är lätt, men då blir det verkligen tillbyggnad, och inte snyggt, samt du få en skarv där ett mindre tak anluter till befintlig vägg. Jag röstar för förlängning åt endera hållet, dvs nya torpargrund, ny timmerstomme och med takläggning även takbyte för den äldre delen.
 
Oj! Har glömt att kolla efter om jag har fått fler kommentarer på mitt inlägg! Tack Hermes, det känns som det är det du beskriver, som vi vill göra. Att hitta en stomme som är precis som vår blir svårt, som du skriver men en som är större går ju. Ja vi får se var detta tar vägen. Än är det på "spånstadiet" bara...:S
 
Tips: I Gård och Torp-numret som är ute finns en bild som kan påminnna om Ert hus erfter utbyggnad (s.80) och en fråga om utbyggnad (timmer eller regelstomme, denna byggs dock inte ut likt Er tänkta men principerna är de samma, s.82)...
 
Tack för tipset! Ska genast gå ner en våning och leta fram nyaste numret.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.