Hej!

Vi har bestämt oss för att bygga ut vårat hus och har börjat göra slag i saken.

Jag ringde några firmor och fick svaren
ungefär 16000-25000 kr/m^2.

En firma nappade väldigt fort och kom ut och tittade. Det var en äldre herre, allmänt trevlig och hade en positiv inställning typ: ”-Jo, men det där fixar vi, det är inga konstigheter.”

Jag gillade honom, han var en trevlig herre.

Så jag skickade lite skisser och den nuvarande ritningen och sade att det jag vill göra själv är golv, uppvärmning, tapetsering och målning utvändigt.

Jag fick sedan en offert på 9700 kr/m^2 FÖRE rot-avdrag, vilket var hälften så dyrt som jag hade förväntat mig. (Just den här firman hade sagt 16kkr-20kkr)

Nu är visserligen tillbyggnaden väldigt enkel (rektangulärt vardagsrum) och jag gör lite jobb själv, men är det inte väldigt billigt?

Jag lägger in offerten som bild så får ni gärna kommentera om ni tycker att något är avvikande.

Är det något som jag har missat eller kostar det inte mer?

Tacksam för hjälp, råd och tankar.

Offert för byggande av tillbyggnad med pris och specifikation av material och arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Amatör här men är det inte lite lågt tilltaget med stommen/isoleringen? :)
 
  • Gilla
Baptisten
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Amatör här men är det inte lite lågt tilltaget med stommen/isoleringen? :)
Tack för svaret:)

Om jag förstår det rätt så kommer isoleringen vara 95+45 (140 mm) i väggarna, 145+95 (240 mm) i tak och 200 mm i golv.

Jag kan inte uttala mig om det för mycket eller för litet.

Finns det någon norm när man gör en tillbyggnad?
 
surris
Vid nybygge så ska det byggas så U-medelvärde max uppgår till 0,4 W/m2,K. I ditt fall så behöver du ju ingen eneriberäkning för att få bygglov.

Han vill väl bygga så billigt som möjligt, tjockare väggar/golv/tak=dyrare. Men energikostnaden minskar, sen om du kommer spara in dom pengarna är inte säkert.

Man får tänka lite vad man har för andra väggar i huset med så det inte ser allt för dumt ut. Tex om du har 100mm ytterväggar nu och bygger ut med 300mm ytterväggar.

Med det sagt så är det nog bara du som kan bestämma om du vill ha tjockare väggar eller inte :)
 
  • Gilla
Baptisten
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Vid nybygge så ska det byggas så U-medelvärde max uppgår till 0,4 W/m2,K. I ditt fall så behöver du ju ingen eneriberäkning för att få bygglov.

Han vill väl bygga så billigt som möjligt, tjockare väggar/golv/tak=dyrare. Men energikostnaden minskar, sen om du kommer spara in dom pengarna är inte säkert.

Man får tänka lite vad man har för andra väggar i huset med så det inte ser allt för dumt ut. Tex om du har 100mm ytterväggar nu och bygger ut med 300mm ytterväggar.

Med det sagt så är det nog bara du som kan bestämma om du vill ha tjockare väggar eller inte :)
Ok, tack för svaret:)

Då kommer ett par följdfrågor:

Får en byggfirma avvika från regelverken som finns, t ex att U-medelvärdet är högre än 0,4W/m^2,k?

Är det en lag eller en rekommendation att dessa värden ska följas?
 
Vid nybygge får du inte bygglov om inte energieffektiviteten uppfylls. Vid en mindre utbyggnad som detta gäller, tror jag att det är OK att inte uppfylla kraven.
 
  • Gilla
Baptisten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vid nybygge får du inte bygglov om inte energieffektiviteten uppfylls. Vid en mindre utbyggnad som detta gäller, tror jag att det är OK att inte uppfylla kraven.
Ok.
Jag har talat med en kompis som blev förvånad över att väggarna var så klena och rekommenderade 45x195 istället.

Sen hade han flera funderingar, man kan ju inte kräva att de listar varenda spik, men såsom övergång mellan nuvarande byggnad, avväxling och förberedd golvyta för att lägga laminat tyckte han att de borde specificera.

Riskerar man att bli lurad eller gå miste om försäkringsersättning om något går snett och det inte finns på papper på vad som har köpts?
 
Men det beror ju lite på hur resten av huset ser ut. Om detta blir en liten del av den totala ytterväggen, och resten av huset har ungefär den specade tjockleken av isolering. Så ger det väldigt lite förbättring av energiåtgången att isolera bara en liten del av ytterväggarna. Det är väl rimligt att sträva efter samma eller lite bättre isolering i utbyggnaden.

När det gäller anslutningen till huset. Om det skall tas upp ett stort hål i väggen, så är det ett arbete som du bör låta en byggnadsingenjör speca. Du lär behöva konstruktionsritningar för bygglovet/anmälan. Och det kommer att var en avsevärd del av byggkostnaden, att utforma förstärkningen.

När det gäller firman, så kolla referenser, och då menar jag inte på olika websidor, omdömena som lämnas där är ofta falska. Kolla firman på ratsit eller allabolag, ibland kan man se att ägaren har X antal konkursbon..... Du kan även kolla hos kronofogden. Se till att firman har försäkringar. Visar han ett försäkringsbesked, så kolla med försäkringsbolaget (vanligt med förfalskade nesked).

Betala inget i förskott, om det är ett arbete som tar några månader, så kan det vara rimligt med delfakturor, men säkerställ att de alltid gäller för arbete och material som levererats.
 
  • Gilla
Baptisten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det beror ju lite på hur resten av huset ser ut. Om detta blir en liten del av den totala ytterväggen, och resten av huset har ungefär den specade tjockleken av isolering. Så ger det väldigt lite förbättring av energiåtgången att isolera bara en liten del av ytterväggarna. Det är väl rimligt att sträva efter samma eller lite bättre isolering i utbyggnaden.

När det gäller anslutningen till huset. Om det skall tas upp ett stort hål i väggen, så är det ett arbete som du bör låta en byggnadsingenjör speca. Du lär behöva konstruktionsritningar för bygglovet/anmälan. Och det kommer att var en avsevärd del av byggkostnaden, att utforma förstärkningen.

När det gäller firman, så kolla referenser, och då menar jag inte på olika websidor, omdömena som lämnas där är ofta falska. Kolla firman på ratsit eller allabolag, ibland kan man se att ägaren har X antal konkursbon..... Du kan även kolla hos kronofogden. Se till att firman har försäkringar. Visar han ett försäkringsbesked, så kolla med försäkringsbolaget (vanligt med förfalskade nesked).

Betala inget i förskott, om det är ett arbete som tar några månader, så kan det vara rimligt med delfakturor, men säkerställ att de alltid gäller för arbete och material som levererats.
Kanon, tack så mycket!

Angående öppningen och avväxlingen av huset:

Om jag anlitar firman till att göra den här utbyggnaden och vi kommer överens om hur jag vill att det ska se ut och jag betalar de för att göra bygglovsritningar, så måste de väl bygga konstruktionen efter de regler och lagar som finns?

Om firman inte klarar av att göra dessa beräkningar själva så måste väl de anlita någon som räknar på det och sedan lägga det på priset?

Det är ju därför som jag anlitar de, så att det blir rätt gjort, annars hade jag ju kunnat gjort det själv.

Det är väl därför man, som privatperson, anlitar en firma för att utföra arbetet så att det ska bli rätt.

Eller misstar jag mig här?
 
Jag tror att du måste göra helt klart att konstruktionen, även för anslutning till huset skall ingå i arbetet.

Om du skriver avtal med firman att det skall vara en totalentreprenad till fast pris, så tror jag att allt måste ingå. Men det är då viktigt att just ordet "totalentreprenad" finns i avtalet. Det är också viktigt att det står fast pris, eller att det är tydligt.

Ofta är den här typen av tillbyggnader inte lämpliga att "köpa" till fast pris. Det finns alltid stora osäkerheter om hur man kan ansluta till bef. byggnad. Vid fastpris måste byggaren ta höjd för alla tänkbara former av strul, och lite till. Så du får betala för "världens samlade elände" oavsett om det behövs.

Det är vanligt att firmor skriver lite lagom luddigt om priset. Går arbetet bra (=snabbare än väntat) så var det ju "självklart" ett fast pris som offererades. Går det åt skogen (=mer tid än tänkt), så är det ju "självklart" löpande räkning.

Så vill du ha fastpris, så skall det framgå mycket tydligt att det är fastpris. Men räkna med att vid "normala" byggen så kostar ett fastpris 10 - 20% mer. Vid den här typen av tillbyggnader kan det handla om 30 - 50% extra.

Var uppmärksam på att det är väldigt vanligt med "byggfirmor" som bara är en säljorganisation. De utför överhuvudtaget inga arbeten i egen regi. De säljer arbetet till dig till ett bestämt pris, sedan går de ut och handlar upp hantverkare till absolut lägsta pris, ibland kan dte vara bra gubbar, men ofta är det utländsk arbetskraft som överhuvudtaget aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats, eller om de har det så är de bannlysta på alla sådana arbetsplatser i sitt hemland. Han debiterar dig 5 -600 kr/h, betalar ut under 100kr/h till arbetskraften (och då menar jag inte lön utan bruttoersättning, före skatt).

Min erfarenhet är att om du får svar via förmedlingssidor, brabyggare, offerta osv. så är 4 av 5, svar från den typen av säljföretag.
 
  • Gilla
Baptisten
  • Laddar…
Tack så mycket för att du tog dig tid!

Det känns som om man är totalt utlämnad som privatperson, att det verkar kunna gå till hur som helst.

Jag pratade med en god vän till mig som jobbar med offerter inom byggbranschen och han påpekade en mängd saker.

Så jag föreslog en ändring av avtalet för entreprenören och han började knorra och menade på att sådana saker ingår alltid, t ex hade jag en önskan om diffusionsspärr och anslutning till befintlig byggnad.

Men han lade till ”Byggnationen är färdig för golvläggning och målning samt godkänd av byggnadsnämnden.”

Sen skrev han även en rad om avväxlingen som eventuellt måste göras.

Behöver det stå mer på avtalet?

Avtal om tillbyggnad på 35 kvm med specifikation av arbete och material, klart för golvläggning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av digital ritning av ett vardagsrum med dimensioner och verktygsikoner för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit planritning av ett bostadshus med utsatta mått för vardagsrum, badrum, tvättstuga och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.